View Single Post
Sitat av Hygge Vis innlegg
Hehe, nå må jeg le litt.

Regnestykket er ikke så vanskelig:
Tobakk:
7.500 dør hvert år av tobakk i Norge.
Cannabis:
0 personer dør hvert år av cannabis i Norge.

Verdens mest populære "rusmidler" er alkohol, tobakk, koffein og cannabis.


Det er ikke snakk om at "flere" blir skadet. Det er snakk om at folk BLIR skadet, og det er noe vi må innfinne oss i. Poenget er at ingen har dødd av cannabisbruk.
Vis hele sitatet...
Så du tror ikke at hvis antall brukere av cannabis hadde økt, så hadde heller ikke cananbisrelaterte dødsfall økt? Altså dødsfall som kunne vært unngått hvis ikke cannabis hadde vært en del av bildet. Vi må faktisk ikke infinne oss i at folk blir skadet. Det fins ganske mange tiltak nettopp for å forhindre død og skade. Regulering av alkohol, antirøyrke kampanjer og reklamefilmer, midtdelere og andre sikkerhetstiltak langs veiene.

Also. Hva er greia med døden egentlig? Synd når folk dør, uten tvil, men jeg syns det er et dårlig argument. For det er med cananbis som med alt annet; det kan misbrukes. Og en legalisering/ avkriminalisering der resultatet var flere cannabisbrukere hadde sannsynligvis ført til flere misbrukere. Og selv om det ikke nødvendigvis ville ført til død så ville det sittet en eller annen Steinar i leiligheten sin med rødsprengte øyner og ostepopsmuler i hele sofaen, med cannabisrøyk i hele rommet. Som i mine øyne er mye mer ødeleggende for samfunnet, og ikke minst individet, enn død. Misbrukere som ikke har noen annen glede enn å fyre sin neste spliff lever jo ikke. De bare eksisterer. Og det kan umulig være veldig trivelig. Vi må se på det store bildet. Hva gagner samfunnet? Ikke flere misbrukere hvertfall.

De nykterne brukerene av cannabis er jeg ikke så veldig opptatt av. De kan styre på akkuratt sånn som de vil for meg. Og det er meget mulig det fins andre måter å løse dette på, slik at vi ikke får en oppgang av antall misbrukere ved en eventuell legalisering. Jeg vet ikke hvordan, men kanskje det finnes en smarte løsning enn det vi har i dag. Uansett så håper jeg at vi alle kan være enige om at misbruk er en uting, det være seg alkohol, cananbis, Cocca Cola osv osv.