View Single Post
Okey, jeg har lest ferdig tråden nå. Jeg må si at jeg blir litt skremt da enkelte ikke vet hva de snakker om...

For å gjøre klarhet i noe:

Det finnes flere cannabinoler i Marijuana. De mest kjente heter: THC og CBD. CBD inneholder ikke psykoaktive stoffer (det som påvirker hjernen), men det er den cannabinolen som har den medisinske formålet. Altså smertstillende effekt, motvirker kvalme, og reduserer mutasjonen i kreftceller, samt minker celledelingen. Kilde til sistnevnte: http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabidiol, tredje avsnitt.

Og ved medisinsk cannabis, så dyrker de plantene ved å krysse gener på de som har høyest CBD innhold, og lavest THC. Dermed vil ikke gå an å kjøre i påvirket tilstand med Cannabis som legemiddel. Altså, vi snakker om så lite THC i en plante at de vil ikke ha noen betydning. Akkurat som Hamp- planter er idag, med under 0,2 % THC.

Ved rekreasjone formål derimot, der man bruker cannabinolen THC for å bli "høy", vil fortsatt være ulovlig å ruse seg på arbeidsplass, kjøre i påvirket tilstand, eller ruse seg offentlig som vil være for seanse for andre. Akkurat som det er med alkohol idag.

Dere som nevner mengde og tilgjengelighet: Det vil ikke bli noe fri flyt i Norge på noen som helst måte...Staten vil kunne kontrollere og regulere mengden uansett hva. Med den gode ruspolitikken vi har nå tildags, så vil vi klare å hevde oss over Nederland, og deres suksess de har hatt til idag.

På skolene i Norge, har vi hatt problemer med Cannabiskonsumering i mange år... Og forbudet mot Cannabis, hindrer oss i å gjøre noe ordentlig tiltak for disse ungdommene. Slik det er nå, blir de diskrimminert, og kriminalisert pga. forbudet. Det de virkelig trenger, er HJELP, ikke straff.
Sist endret av Abaways; 13. mars 2013 kl. 20:48.