View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Mange av de Morsi/Mursi-vennlige klager over at gubben er demokratisk valgt og at demonstrantene har ført landet inn en situasjon der militæret har tatt ballegrep på landet, og at Egypt i den kommende perioden kommer til å bli styrt av en militærjunta. Appåtil er disse militærfolkene svært korrupte og griske, trass i deres posisjon som garantist for stabilitet og at de i militæret (likevel) er en nasjonal stolthet.

(bare for å belyse hva "den andre siden" mener, regner vel med at her så føler de fleste med militæret/hæren som er kategorisk sekulære)

Endringen som skal til er at nasjonen sekulariseres, noe jeg ikke ser for meg for Egypts vedkommede de neste par hundre årene, med mindre en sekulær diktator ordner opp slik Atatyrk gjorde i Tyrkia og legger grunnlaget for et ekte demokrati og vern av minoritetenes rettigheter.
Vis hele sitatet...
Meeeh, godt poeng der men ikke vær så sikker på at egypterne er noe særlig religiøse (i.ft andre nærliggende land da). Appåtil var landet mer sekulært i mange tiår før disse tider, og landet er toneangivende i den samfunnsmessige utviklingen i araberlandene og nord-Afrika. Jeg tipper vi ser nå den spede begynnelsen på et mer eller mindre varig demokratisk Egypt, litt som Tyrkia.