View Single Post
8 måneders abort-tid ble satt fordi fosteret etter så lang tid i mors mage - udiskutabelt er helt ferdig utviklet. Dermed er det interressant å høre hva enkelte tenker omkring verdien til et foster/baby. Om det er som å trøkke på en maur, eller om det er en smule mer problematisk. Ett 8 måneder gammelt foster er ett menneskeliv på linje med en hvilken som helst nyfødt baby. Forskjellen er at babyen befinner seg i en livmor.

Hvis man mener dette er helt uproblematisk - så forstår jeg ikke hvorfor det ikke er helt uproblematisk å kverke babyen umiddelbart etter fødsel. Eneste forskjell er jo at babyen befinner seg utenfor mors mage.

I mitt hode er dette åpenbart ikke greit. Jeg er av gamle-skolen og synes abort i hvilken som helst uke er moralsk problematisk (sjøl om jeg er for retten til selvbestemt abort innenfor visse rammer). Det blir rimelig håpløst å diskutere moral omkring disse tingene. Men greit å registrere at noen her mener ett menneskeliv er null verdt så lenge det befinner seg i en livmor.

Nå tviler jeg på at det finnes særlig mange vordende mødre som vil ta abort i 8.nde måned. Alt av instinkter vil skrike imot en slik avgjørelse - på samme måte som å kverke en nyfødt baby ikke er helt greit.
Sist endret av Bearass; 29. februar 2016 kl. 20:38.