View Single Post
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Til murloc, du tillegger meg meninger jeg ikke har.
Selvfølgelig kan vi ikke forby alkohol fordi fulle folk ikke klarer å gjennomføre et samleie.
Mitt forslag, som vi kan kalle det, gjaldt barn som allerede var unnfanget.
Å snakke om egg og sædceller som går til spille er jo rent sprøyt, kun religiøse fanatikere vil hevde noe slikt. Særlig er det de millione av cedceller som får gjennomgå når slike gale pastorer framfører sitt budskap, har ikke hørt de snakke om eggene?
Jeg ignorerer ikke belastningene det er å bære fram et barn . Jeg skrev at den gravide burde få hjelp og støtte for å gjennomføre svangerskapet. Å gjennomgå et svangerskap er uansett en belastning.
Det blir nok ikke vanlig at fru Hansen i nabohuset går gravid i 9 måneder for så å komme hjem fra sykehuset uten en baby.
Jeg aksepterer den abortloven vi har her i landet, likevel vil jeg fremme tiltak for å hindre abort. Derfor er det viktig med undervisning i skolen og lett tilgang på prevensjon for gutter og jenter. Det er også viktig med et godt støtteapparat for de jentene/kvinnene som velger å beholde barnet og gjennomføre et svangerskap selv om hun ble ufrivillig gravid.
For å gå tilbake der debatten startet, i prinsippet er det ikke forskjell på å abortere ett eller flere foster.
At noen kan hevde at abort av et 8mnd.gammelt foster er hårreisende.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Det du sier her har jo ingenting med det jeg siterte deg på å gjøre. Du kan heller ikke påstå at jeg tillegger deg meninger. Jeg skriver nemlig rett frem at du gjør nettopp det motsatte. Du kom med ingen meninger. Annet enn at på grunn av at du hadde en grei barndom som adoptivbarn så bør det veies inn i diskusjonen.

Poenget mitt var at det er svært mange ting som gjør at barn utvikler seg til fødsel eller ikke. Både før og etter unnfangelse. Noen ting gjør vi med vilje og andre ikke. Men en historie om adopsjon overbeviser ikke meg om at abort er prinsipielt galt.

Jeg nevnte forøvrig ikke noe om abort på barn i 8 mnd. Akkurat det synes jeg er for langt ut i svangerskapet til å abortere.

Jeg er selvsagt enig i at det er viktig med god informasjon i skolene osv.

Men det er mulig jeg og du er uenige på når celler blir til ett barn. Jeg skal innrømme at jeg ikke er noen lege, og jeg har ingen faktisk kunnskap om dette. Jeg støtter meg derfor til 12 uker, som i det minste virker fornuftig. Derfor blir det å abortere tidlig like uproblematisk som å forhindre en abort. Rent hva etikk angår. Det er selvsagt bedre for alle parter å forhindre befruktningen i utgangspunktet.

Jeg har opplevd abort (angrepille) nært på meg og det er alltid ubehagelig for begge parter, sannsynlig vis verre for kvinnen vil jeg tro. Det er ikke lett. Men fullstendig moralsk forsvarlig.