View Single Post
Sitat av stnistad Vis innlegg
Det er jo snakk om ufødt barn vs født barn. Nå tar vi riktignok ikke aborter i 8.mnd så hvorfor det diskuteres skjønner jeg ikke?

En abort er uproblematisk i mine øyne så lenge det ikke er medisinske problemstillinger som hindrer utført arbeid. Hvilket det sansynligvis er i 8. mnd.

Skulle vi følge logikken din med pølselaging av småbarn, så burde slakteriene bli straffet for drap da, siden griser er smartere enn 1 åringer? Man blir jo dømt for drap ved å slakte 1-åringer.
Vis hele sitatet...
Tja.. et foster i åttende måned har begynt å kjenne igjen lydene rundt seg for lenge siden og reagerer på stimuli utenfra. Moren kan merke "personligheten" allerede, noen er rolige, andre er aktive. Dette er et barn og ikke bare en celleklump, født eller ikke. Mange er jo også født på denne tiden, uten at det fører til noen spesielle komplikasjoner. De er helt ferdige!

Et barn på 8 måneder kan heller ikke aborteres, men må fødes på vanlig måte. Dette gjelder allerede fra ca. midtveis i svangerskapet.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

Ett eller annet sted i svangerskapet skjer det altså noe tilsynelatende magisk som medfører at et foster endrer status fra å være en ubetydelig celleklump til å bli et menneske med menneskeverd. Det synes absurd, og grensa på 12 uker virker vilkårlig opptrukket. Vi ser selvsagt behovet for en juridisk grense, men bør ikke jussen være forankret i etikk? Så hvorfor er grensa akkurat ved 12 uker? Det skjer jo en utvikling hele tiden, og at barnet plutselig får status som menneske fordi det det har holdt ut tolv uker i livmora er ikke tilfrdsstillende.
Vis hele sitatet...
Jeg har lurt på det samme. Jeg tror den i sin tid ble satt akkurat der fordi før 12. uke er det ganske mange foster som støtes ut helt naturlig. Bare 40% av befruktede egg lever lenge nok til at kvinnen i det hele tatt merker at hun er gravid, og i ukene etterpå går enda 15% med i spontanaborder, mange av dem pga ymse kromosomfeil. Derfor har det også vært vanlig å ikke fortelle noen at man er gravid før i 12. uke. "Siden alt er så usikkert er man liksom ikke gravid helt på ordentlig - derfor setter vi abortgrensa der." Kanskje det var sånn de tenkte?

Sitat av stnistad Vis innlegg
Nå kan jeg bare svare for min egen del, men jeg setter skille mellom født/ufødt. Hvor ufødt barn fremdeles er en del av mor, og en del mor skal få bestemme over.

Et født barn er nå ett eget individ.

For tidlig født/for sent født 11. 12. eller 35. uker er for meg irrelevant så lenge det er en uproblematisk og forsvarlig prosess.
Vis hele sitatet...
Vi har jo også lover som beskytter ufødte barn mot f.eks. mors rusmisbruk, så det tyder jo på at også lovverket anser barnet som en person med rettigheter etter et visst antall uker.
Sist endret av Susa; 29. februar 2016 kl. 16:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.