View Single Post
Orginal tråd: http://freakforum.nu/forum/showthrea...t=92162&page=3

Cluet her er at Spice skal gå gjennom tollen med mindre tolleren er en idiot (noe som som oftest er tilfellet).
Grunnen til dette er:
§4d. Unntak fra krav om innførselstillatelse

Følgene unntak gjelder fra kravet om innførselstillatelse:

a) Privatpersoner kan til personlig bruk innføre en rimelig mengde legemidler innenfor EØS-området,
så sant legemidlene er lovlig ervervet i innkjøpslandet.
Vis hele sitatet...
Det hender desverre at tollerene driter i dette, og krever resept uansett for alt pakken inneholder som står på legemiddellisten eller urtelisten.

Det hender også at du må fremvise kontoutskrift eller kvittering for at tollen skal kunne godkjenne at varene er lovlig ervervet i innkjøpslandet. De som har fått spice igjennom har enten hatt en hyggelig toller som kjenner reglene, ellers har ikke pakkens innhold blitt sjekket. Det er over hodet ingen måter å garantere at du klarer å innføre spice uten problemer.

Oddsen for å bli sjekket er antakeligvis mindre ved små forsendelser, da spesielt i brevform (små mengder spice, salvia, etc. kommer tross alt som regel i brev). Jeg har selv opplevd å få en solid pakke til vel over 800kr hjem til meg, etter en rundtur i tollen markert med "resept kreves" uten noen form for krav om resept (men dog en solid mengde avgifter), en fin glipp må jeg si. Andre ganger har jeg blitt påkrevd resept for pakker under 200kr, og de har vist seg nødt til å returnere pakken. Selvfølgelig har jeg fått pakken tilsendt på nytt, og da har den glidd rett igjennom tollen uten problemer.

Til syvende og sist baserer det hele seg på flaks. Det beste å gjøre for å øke oddsene er å bestille ting som passer i brev til under 200kr, evt. få avsender til å lyge om pris og innhold når den skriver toll-lappen.