View Single Post
Jeg tror hverken Hulsker eller Antonsen er rasister. Jeg er ganske sikker faktisk, uten å kjenne noen av dem. Men at de begge blir en kødd i fylla er det liten tvil om. For Hulsker sin del, så er det åpenbart etter å ha hørt på Enkel Servering podcasten at han ofte gjør en slags "rolle" eller karakter hvor han ilegger seg mange av de verste mest Harry meningene i samfunnet (anti miljø, anti feminist, anti mdg osv) for å gjøre humor ut av det. Så jeg tviler ikke i det hele tatt på at det var det han gjorde i fylla på den VG festen, selv om det selvsagt var en tilbakestående handling.

Antonsen siste fyllastunt derimot, er vanskeligere å unnskylde. Jeg tror det også var et forsøk på humor, men det er vanskelig å skjønne hvordan han mente den skulle lande. Og det kan vel sies at Sumaya var en av de aller verste å gjøre noe sånt mot, med tanke på hvordan de tar det.

Jeg syns hele hennes Facebook innlegg om situasjonen er i overkant følelsesladet og overdrevent dramatisk. En sånn hendelse er ikke "traumatisk", selv om jeg sikkert ikke har noen forutsetning for å mene det. Det ordet blir misbrukt. Det var mange ord for å beskrive en hendelse som skjedde på to minutter. Det er for meg liten tvil om at hun virkelig trives i offerrollen.

Det som irriterte meg mest med denne saken, er folks reaksjoner. Antonsen, og Hulsker når det skjedde, blir lempet inn i en altfor bred kategori av rasister. Gamlinger som bruker N-ordet i dagligtale, folk som er skeptiske til store gjenger med innvandrerungdom, trygda FRPere på Facebook som kommenterer på disse sakene, Atle og Bernt som (etter min mening) kødder i fylla, og alle medlemmene av den nordiske modstandsbevegelsen, full blown nazier, får denne betegnelsen rasist, og det syns jeg blir helt feil da det er stort sprik i hvor problematisk mye av det faktisk er.

Med det sagt så er jeg absolutt ikke en av dem som mener "rasisme ikke finnes i Norge", vi har masse hverdagsrasister som vi absolutt burde gidde å ta opp diskusjonen med når det dukker opp. Men jeg mener de aller fleste av disse bare er idioter som er kritiske til innvandring og fremmede kulturer, og ikke faktisk folk som ville behandlet utlendinger/mørkhudede mennesker noe annerledes om de måtte omgås dem i f eks. Jobbsammenheng.

Om hvorvidt disse kjendisene burde kanselleres, vel, vanskelig å si. På en side syns jeg en oppriktig unnskyldning (som de begge har gjort, spesielt Antonsen sin virket svært oppriktig) kunne vært nok. På en annen side er det ikke en menneskerett å være kjendis og leve av å underholde, så de kan godt tilbringe resten av sitt arbeidsliv bak rattet på en truck eller noe for alt jeg bryr meg, sånn utenom at jeg elsker kongen befaler og syns Antonsen var den perfekte programleder.