View Single Post
Sitat av venstrehook Vis innlegg
De fleste blir ikke nektet jobb pga hudfargen sin, i alle fall ikke i Norge. Det er helt feil. En adoptert kar som har norsk navn og norsk kultur har null problem med å fikse jobb selv om vedkommende har en annen hudfarge. Språk og kultur derimot, det er noe helt annet. Håper du klarer forstå hva jeg snakker om, selv om jeg har mine tvil.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at det å ikke få jobbintervju pga et ikke-norsk navn er mye det samme som å ikke få jobb pga hudfarge AKA rasisme. Det skulle på ingen måte være nødvendig å bytte navn eller holde kulturen sin skjult for å få seg en jobb og at det er det vil jeg kalle systematisk rasisme.

https://www.nrk.no/kultur/matte-bytt...obb-1.16045907

"Dette har Arnfinn Midtbøen forsket på siden 2012.
For ti år siden fant han at et utenlandsk navn reduserer sannsynligheten for å bli kalt inn til jobbintervju med om lag 25 prosent.
I 2021 gjorde han en ny undersøkelse. Denne gangen med data fra utlandet, inkludert tre norske undersøkelser.
Det viser seg at lite har endret seg på ti år."

Uavhengig av om det Atle sa var rasistisk eller ikke(noe det helt klart var) reagerer jeg på at det tydeligvis er greit innenfor loven at en 50+ mann på 1.90cm holder en ung dame som prøver å komme seg vekk fast og skriker henne opp i trynet.
Sist endret av MadameFraulein; 20. november 2022 kl. 14:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.