View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Alle som skal ha en mening om dette bør ha lest Sumaya Jirde Alis versjon.
Vis hele sitatet...
De eneste som sto opp for henne i den situasjonen, var venninnen og Maria Stavang. All kudos til Stavang som turte å gripe inn når en voksen mann står og kjefter på en ung kvinne mens andre menn bare sitter der som tilskuere. Modig gjort.

Hva jeg tenker om de? De er kjendiser, de har oppført seg dritt på fylla og må nå takle konsekvensene av det. Ser ikke problemet. Begge har dårlig rykte på seg fra før når det gjelder oppførselen sin på fylla. Kan man ikke oppføre seg når man drikker, så lar man være å drikke. Har man et alkoholproblem, sørger man for å få hjelp for det.

At noen oppfører seg dårlig på fylla er ikke en ukjent ting, forskjellen på kjendiser og vanlige folk er at vanlige folk ikke er interessante for media. Som et vanlig menneske kan du stikke på byen og være en drittsekk i fylla, og navnet ditt vil ikke stå på forsiden av avisen dagen etterpå. Som offentlig person, i Atle Antonsen og Bernt Hulsker sine tilfeller, kan det skje.

Og jeg tenker mitt om de som mener at dette bare er en stor "krenkefest", at folk tar seg for lett nær av ting, at det blir unødvendig blåst opp... Man trenger ikke å ha opplevd rasisme selv for å forstå at dette var en veldig ubehagelig opplevelse for Sumaya. Hun har definitivt opplevd rasistiske tilnærminger tidligere, og denne dråpen fikk nok begeret til å renne fullstendig over. Men er kanskje ikke enkelt for hvite privilegerte nordmenn å forstå hva det innebærer. Kanskje ikke alle vil forstå det heller.