View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg gidd ikkje sjå heile. Men ut frå det eg har sett, så er det ikkje spesielt imponerande.

Om du vil ha kommentert meir så foreslår eg at du finn eit transcript e.l. av kommentaren til Putin. Å kommentere youtubevideoer er utruleg lite fruktbart, og i tillegg tungvindt.

Uansett så er det idiotisk å anta at det Putin seier ikkje er propaganda. På samme måte som vi ikkje bør anta at Obama er nøytral i sine uttalelsar. Eit viktig poeng her er imidlertid at vesten - til skilnad frå Russland - har ei fri og nøytral presse som kan konfrontere leiarar, og vere eit korrektiv.
Vis hele sitatet...
At du ikke gidder å se et hele 7 minutter langt klipp, begrunnet med at det er lite fruktbart og tungvindt, sier mer om at du ikke er villig til å endre ståsted og forstår at det blir vanskelig å debattere imot.

Om det er propaganda eller ikke får være opp den enkelte, men personlig liker jeg å gjøre meg opp min egen mening basert på hva folk sier, ikke utelukkende stole blindt på fakta jeg blir presentert. Det er helt klart at både Russland og USA har sine egne agendaer, og nyhetsvinklingen deres er påvirket av landets politiske ståsted. Men det å hevde at amerikansk presse ikke er "biased", men derimot fri og nøytral, er bare tull. At vestlig media bruker feilaktig propaganda for demonisere Russland er etter mitt syn et unektelig faktum.Vi kan f.eks. se på de siste hendelsene ang. russisk krenking av tyrkisk luftrom:

Tyrkia krenker Gresk luftrom daglig, til tross for ingen godkjennelse fra Hellas.
Tyrkia har i lengre tid nektet NATO-fly å bruke flybasene deres til bombing av IS, til tross for at dette er deres plikt som medlem av NATO. Det er godt kjent at Tyrkia lukker øynene og til og med tilrettelegger for at vestlige fremmedkrigere kan transporteres fra Tyrkia til IS i Syria. Hvilke sanksjoner har resten av den vestlige verden innført mot Tyrkia etter disse hendelsene?

Når derimot Russland «krenker» tyrkisk luftrom ved å være såvidt inne i det i noen minutter blir det blåst opp av vestlig media og NATO både fordømmer og kaller inn til hastemøte. Vi kan også se på hvor pålitelig informasjonen fra amerikanske myndighet er:

22 personer – 12 ansatte fra Leger uten grenser og 10 pasienter – døde i luftangrepet utført av amerikanske militære.

USA ville aldri ha rammet et sykehus med vilje, sa Campbell under høringen. Men den amerikanske forklaringen på hvordan dette uhellet kunne skje, har endret seg hver dag siden angrepet skjedde:

Lørdag: USA sier de ikke vet sikkert om de traff sykehuset, men opplyser at amerikanske styrker ble beskutt i Kunduz.
Søndag: Amerikanske myndigheter opplyser at trefninger fant sted i nærheten av sykehuset, og mente sykehuset måtte være truffet ved et uhell.
Mandag: Campbell sa at afghanske styrker beordret angrepet, og at amerikanske styrker i området ikke var truet.
Tirsdag: Campbell sier amerikanske spesialstyrker selv beordret angrepet etter forespørsel fra afghanske styrker.

Leger uten grenser opplyser at bombingen fortsatte i minst en halvtime etter at afghanske og amerikanske militærtjenestemenn i Kabul og Washington ble informert om hvor nærme angrepene var sykehuset.

Sykehusets koordinater ble sendt til afghanske og amerikanske styrker flere måneder før angrepet natt til lørdag, ifølge Leger Uten Grenser.

Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...n-8192785.html

Troverdig...