View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Her spørs det hva du regner med "på sikt". Og hva du mener med "demokrati". Om vi snakker en ti, tyve - tredve år, så kan man muligens få et passelig oppegående "demokrati" på bena.
Vis hele sitatet...
Det viktige er at det som vil eksistere i mellomtiden vil være vesentlig bedre enn både den nåværende tilstanden og et alternativ hvor Assad – som, om jeg får minne deg på det, står for den soleklart største andelen drepte sivile syrere, langt større enn både ISIS, Nusrafronten og alle andre aktører til sammen – blir gjeninstallert som despotisk diktator. Man må også spørre seg hvor sannsynlig det er at det syriske folk, som akkurat har blitt angrepet og bombet av Assad, vil akseptere at han skal fortsette å styre landet med jernhånd i overskuelig fremtid.

Hvor lang tid det tar før demokratiet kan stå på egne ben, er umulig å si både for deg og meg. At det tar tid, er nok helt klart, men jeg synes ikke det er noe godt argument for å tvinge det syriske folk til å leve under en diktator de har gjort opprør for å bli kvitt, og som har aktivt bombet dem med eksplosiver, brannbomber og giftgass i årevis.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Man kan ta en titt over grensa til Irak, som nok er landet som minner mest om Syria kulturellt sett. Her har vi et slags tulledemokrati som har vært i funksjon noen år - og vi ser jo hvordan det gikk. Her ble sunni-befolkningen marginalisert og mye av årsaken til framveksten av ISIS. At minoriteter som kristne, alawitter etc. på magisk vis vil bli inkorporert inn i et framtidig demokrati i Syria i overskuelig framtid har jeg dermed min tvil om.
Vis hele sitatet...
Irak ble håndtert på et amatørmessig vis. At Irak har utfordringer betyr ikke at det er umulig å stable et demokrati på bena også i arabiske land.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Hvem skal bekjempe disse?
Vis hele sitatet...
Internasjonale styrker, sammen med syriske styrker under en ny regjering.

Sitat av Bearass Vis innlegg
FSA som vesten forsyner med våpen er jo bestekompiser med Al Nusra på slagmarken. Skal FSA da plutselig begynne å bekjempe Al-Nusra når Assad faller fra makten?
Vis hele sitatet...
FSA er ikke alliert med Nusrafronten – de har kjempet mot dem ved flere anledninger. Det er nok godt mulig de har deltatt i kamper på samme side også; de har tross alt samme fiende. FSA er imidlertid alliert med Islamsk front.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Ja du skal ha for din tro på at klanene i Libya ikke bruker "demokratiet" til å melke "demokratiet" for mest mulig til egen klan.
Vis hele sitatet...
What? Jeg sier at et fungerende demokrati kunne vært mulig i Libya, dersom det hadde vært en internasjonal innsats for å bekjempe jihadistene tidlig og hjelpe demokratiske, og fortrinnsvis sekulære, krefter på bena. Dersom du mener libyere er så tribalistiske og primitive av kultur og natur at de aldri vil kunne delta konstruktivt i et fungerende demokrati, så får du bare mene det. Jeg er imidlertid ikke så pessimistisk.