View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er fint lite som tilsier at det skal være umulig å etablere et demokrati i Syria på sikt.
Vis hele sitatet...
Her spørs det hva du regner med "på sikt". Og hva du mener med "demokrati". Om vi snakker en ti, tyve - tredve år, så kan man muligens få et passelig oppegående "demokrati" på bena. Man kan ta en titt over grensa til Irak, som nok er landet som minner mest om Syria kulturellt sett. Her har vi et slags tulledemokrati som har vært i funksjon noen år - og vi ser jo hvordan det gikk. Her ble sunni-befolkningen marginalisert og mye av årsaken til framveksten av ISIS. At minoriteter som kristne, alawitter etc. på magisk vis vil bli inkorporert inn i et framtidig demokrati i Syria i overskuelig framtid har jeg dermed min tvil om.

Sitat av Provo Vis innlegg
Nusrafronten og IS må selvsagt bekjempes i begge tilfeller, og det vil være der en internasjonal styrke kommer inn. Det er overhodet ingen grunn til at Nusrafronten og IS skal være enklere å bekjempe med Assad ved makten.
Vis hele sitatet...
Hvem skal bekjempe disse? FSA som vesten forsyner med våpen er jo bestekompiser med Al Nusra på slagmarken. Skal FSA da plutselig begynne å bekjempe Al-Nusra når Assad faller fra makten?

Sitat av Provo Vis innlegg
Det kunne det også vært, dersom noen hadde bidratt til å bekjempe jihadistene tidligere.
Vis hele sitatet...
Ja du skal ha for din tro på at klanene i Libya ikke bruker "demokratiet" til å melke "demokratiet" for mest mulig til egen klan. Nasjonfølelsen = 0 i dette landet. Her gjelder det å karre til seg mest mulig til egen klan, og å gi faen andre klaner. Under Gaddafi var det kontroll på jihadistene, etter hans bortgang så ser vi hva som har skjedd. Hvis Assad (som også hadde noenlunde kontroll på jihadistene i landet) blir fjernet fortest mulig, så ser jeg ikke at jihadist-situasjonen plutselig vil bli noe bedre i overskuelig framtid.

Ellers regner jeg med at vi begger håper på fred og ordnede forhold i Syria. Et fungerende og inkluderende demokrati hadde vært topp. Men jeg tror som sagt ikke at Assads raskest mulige fall vil føre fram.

Dette blir uansett ønsketenking. Realitetene slik det ser ut nå er at Assad ikke vil miste makten i nær framtid. Det sørger Russland og Iran for. Dermed kommer vesten (og grupperinger som kjemper mot Assad) til kort med det evige mantraet om at Assad ikke er har noen rolle å spille ved et eventuellt forhandlingsbord. Der er han nemlig nødt til å være - om det skal forhandles og komme fram til løsninger fortest mulig.

Dermed er det lov å håpe at Russland kanskje vil framskynde en slik prosess. Men den som lever får se.
Sist endret av Bearass; 6. oktober 2015 kl. 20:51.