View Single Post
Følger jevt og trutt med angående nyheter om Isis og generellt fra Syria og Irak. Min mening er at Putin har skjønt mer enn USA og vesten i denne konflikten.

Ikke at Assad er noen kjernekar eller ikke har svin på skogen. Det har han garantert. Det er en brutal diktator som har holdt landet med jerngrep. Men så er det denne naive vestlige troen på at å fjerne diktatorer vil gjøre susen (hva skjedde etter Saddam eller Gaddafi ble fjernet?). Syria er et multikulturelt land hvor vi nå ser forskjellige grupperinger krige mot hverandre. Det samme skjedde i Libya etter at Gadaffi ble tatt bort. Man må rett og slett innse at religon og klantilhørighet teller mer enn nasjonalfølelse i diverse land i midtøsten. Og at disse landene ikke alltid er klare for demokratisk styre.

Gjennom å sammarbeide med Assad har Russland tilgang til unik etteretningsinforasjon, og får dermed mer effektiv bombing. Russland bomber vel ca alle som kjemper mot Assad. Isis, FDA, Al Nusra, you name it. Kjemper dem mot Assad så bombes dem av Russland. Dette legger heller ikke Russland skjul på.

Hvorvidt dette er bra eller ikke vil framtida vise. Men jeg tror det er bedre enn å bare forsyne diverse grupperinger med våpen og gjenta mantraet om at Assad ikke er endel av løsningen (som er hva vesten driver med)

At Assad er endel av en framtidig løsning på konflikten tror jeg det bare er å innfinne seg med. Fjerner man Assad ligger alt til rette for kaotiske tilstander i maktvakumet (se på Libya og Irak).

På den positive siden, kan muligens en oppløsning av konfliktsoner hvor Assads hær kjemper mot diverse grupperinger føre til et mer stabilt styre i denne regionen. På lang sikt tenker jeg at det kanskje er mulig at Syria etterhvert blir splittet opp i en kurdisk del, en sunni del og en del hvor det gamle styret (Assad) vil ha makten. Tror motsetningene innad i landet nå er såpass fundamentale, og at det etter år med krig mellom forskjellige grupperinger kan bli sværtvanskelig å samles til en nasjon igjen.