View Single Post
Jeg er ikke det jeg vil beskrive som en konspirasjonsteoretiker, men akkurat i dagens situasjon med vesten, Russland og krigen i Syria vet jeg virkelig ikke hva som jeg kan anta er sant eller hva som er propaganda. Bare det at TV-serien Okkupert slippes på dette tidspunkt får meg til å undres, er det den spente konflikten mellom Russland og vesten TV2 vil prøve og tjene penger på, eller ligger det et motiv bak av andre aktører en TV2?

Jeg leste blant annet i et kommentarfelte ang. Russlands bombing av "sivile", at opprørsstyrkene regnet enhver som ikke hadde "militær bakgrunn" som sivile, selv om de var med og sloss mot Assad. Bare situasjonen i Syria er jo ganske interessant, Syria har jo historisk vært et veldig rikt land, med tidligere stor makt og inflytelse samt stor relativ velstand og frihet i forhold til sine naboland. Er vårt syn på Assad et resultat av motivert propaganda, eller var det virkelig så ille som media vil ha det til før borgerkrigen brøt ut?

Jeg tenker blant annet tilbake til episoden(e?) hvor Assad ble beskyldt for å bruke kjemiske våpen mot sin egen befolkning. Nyhetene stemplet han veldig raskt som syndebukk, selv med bare indisier og ingen håndfaste bevis. Kort tid etter dette skrev media om at det var en sannsynlighet for at det var opprørsstyrker som brukte kjemiske våpen for å sverte Assad og provosere fram en reaksjon fra verdenssamfunnet - men nå igjen, ganske nylig, har de kjemiske angrepene blitt trukket frem atter en gang hvor det slås i bordet at Assad kjemikaliebombet sin egen befolkning. Jeg savner nyansene, bevisene, drøftingen - men slik det er nå er det bare en kaotisk strøm av nyheter, hvor den ene saken motsier den neste (da innad i det samme nyhetsbyrå, og i forhold til andre nyhetsbyråer).

TLDR; Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal tro, hvem jeg skal forholde meg til eller hva som kan være propaganda. Alt jeg vet er at det er store internasjonale interesser rundt konflikten, og det er liten tvil at i dagens "åpne" samfunn er det lettere å fremstille propaganda som realitet enn under den kalde krigen, da vi forventer at med dagens mangefold av nyheter og kilder at det som rapporteres umulig ikke kan være usant. Kanskje det rett og slett er situasjonens kaotiske natur som får det til å virke så usammenhengende, og at jeg leser for mye i noe som ikke er der? Hvem vet for sikkert, ikke du og ikke jeg.
Sist endret av Tihi; 6. oktober 2015 kl. 01:31.