View Single Post
Hei og takk for en pedagogisk inføring i kjemi. Det er mulig jeg ikke har fulgt med men jeg har ett spørsmål. Feks helium har fult med elektroner i k skallet dermed vil det være fornøyd og ikke danne bindinger med andre atomer fordi da er det risikerer og bomme på og ha riktig mengde elektron i riktig skall. Derfor regnes det som en edelgass men ikke som at den har fylt opp okettreglen som er p skallet? har jeg forståttdet? Stoffer som har fylt opp ett eller anent skal som feks helium med 2 elektron i k skallet vil ikke ha flere elektron .Når jeg ser på tabellen over skall se.r jeg at de fleste sakll prøver å oppnå ett visst antall elektorn i sitt ytterste skall for å oppnå skjoldet mot andre atomer. jeg ser jo at alle atomer som har kun to skall får skjoldet viss de får 8 elektron i ytterste skall. men de som har tre skjold ser jeg avvik alle unntatt argon har 18 i ytterste skal Er det det som er ideelt for atomer med 3 skall altså 18? Men jeg ser jo at arganon har 8 elektron i sitt ytterste skall som er skal tre så derfor får det skjoldet. Men er det da en edelgass men okettreglen er ikke oppfylt før P skallet har 8 elektroner i ytterste skall. Finns det forresten noen fasitt på hvor mange elektron de forskjellige skallene må ha for å danne skjold mot andre atomer? Er helt nybegynner så beklager visst det høres dumt ut.

Skall

Edelgass K L M N O P

Helium 2
Neon 2 8
Argon 2 8 8
Kryton 2 8 18 8
Xenon 2 8 18 18 8
Radon 2 8 18 32 18 8