View Single Post
Hvilken: Swimming with Sharks av Joris Luyendijk

Hva: Joris Luyendijk er en undersøkende reporter som tidligere har utforsket midtøsten, islamisme og terror. I denne boken byttet han fokus og flyttet til London der han brukte 2 år på å intervjue bankansatte for å finne svar på hva som skjedde under finanskrisen i 2008 og få et innblikk i hvem som var ansvarlige.
Første halvdel av boken brukes til å danne et bilde av hvordan bank-industrien fungerer og de ulike rollene bankansatte har i dette massive komplekset. Utover i boken avdekkes mekanismene bak finanskrisen og hvilke løsninger som kan implementeres for å unngå en lignende situasjon(spoiler alert; we're fucked).


Hvorfor: Jeg synes finans er svært interessant emne, i tillegg var jeg nysgjerrig på hva "normale" ansatte hadde å si om industrien og krisen. Det er altfor lett å fokusere på de største sjefene og de store pengene, men de små spilte en like viktig rolle i hva som skjedde i 2008.

Hvordan: Bra shit. Spesielt tankevekkende å se hvordan små valg tatt av de vanlige ansatte i bransjen ikke ser så veldig umoralske ut i seg selv, men når det limes sammen i et nettverk av andre ansatte så ser man de større problemene i bransjen og hvilke prøvelser samfunnet kan stå ovenfor(dette er jo siste krakket vi kommer til å se).
Jeg vil tro boken er gripende selv for de uten den største interessen for bransjen, så om man er bittelitt nysgjerrig anbefaler jeg å gi den en sjanse.