View Single Post
Hallo,
Jeg har hatt et problem i en stund nå uten at jeg har latt det brydd meg så mye.
For et par måneder siden oppgraderte jeg linjen min ifra Altibox til 100/100 mb/s.
Hadde fra før av svart boks med to antenner, de byttet den ut med Zyxel hjemmesentralen.
Det jeg reagerte raskt på var at jeg ikke fikk linjen som jeg betalte for - 100/100. Får 90 ned og 20-30 opp til Oslo eller Bergen. Går jeg utenlands, mer spesifikt Amsterdam og Frankfurt så får jeg 60-70 ned og 10 opp.

Jeg har pr. idag satt Zyxel'en i Bridge mode og bruker en NetGear WAP54G som router (firmware v 3.05)
For å forklare hvordan det ser ut fra start (modem) til slutt (min pc):
Modem med kort gul kabel (merket modem<- ->ruter på) den går i WAN porten på zyxel. I zyxel'en så er det koblet til 1 telefon, 2 tv og 1 nettverk (cat 5.e). Sistnevnte går til NetGear port: "Internet".
I port 1 går det en kabel (5.e) inn i vegg (huset ble renovert i 08/09, hva slags kabler er det i vegg da?)
Kommer ut i vegg på kontoret, går cat 5.e inn i en Cisco SB 100 Series 8-port Gigabit.
Ifra switch går det to kabler, en til xbox og en til PC med gigabit nettverkskort.

Sidetrack: Ifra NetGear så går det en tilleggskabel i vegg som går til stuen hvor jeg har et simpelt Linksys AP.

Hva er det som må gjøres for at jeg skal få 100/100 av Altibox? Når jeg kjører TPTEST5 så får jeg gjennomslag på typ 31.5 mb som båndbredde.

Note: Ved enkelte downloads får jeg fullt utslag på ned-hastigheten min. Men opplastingen min er horribel, iallefall til mitt formål hvor jeg trenger en god opp-hastighet mot Frankfurt / Amsterdam.

Håper tråden var oversiktlig nok, be meg om informasjon / tester jeg skal gjøre så gjør jeg gjerne det.