View Single Post
Sitat av ontheroad Vis innlegg
Det er en bug i pfsense som gjør at hvis du fake mac addressen så funker ikke dhcp-client.(den er veldig ustabil)
Når du legger til vlan i pfsense må du reboot server før du legger tag vlan til en interface alså
Hvis du kun skal ha inet, så trenger du ikke vlan 100/101 , men KUN 102 da trenger du ikke fakemac addressen.
Vis hele sitatet...
Ettersom pfsense blir liggende på ESXi og ESXi håndterer VLAN er det ikke noe vits å definere VLAN på selve pfSense - alt PFsense sender ut på portgruppen koblet til WAN interface får VLAN tag på automatisk inn mot coreswitch og videre mot Zyxel eller Linksys (dersom jeg setter opp bypass løsning).... og alt den får inn kommer jo fra VLAN, dog stripper VMware selve taggen, når det går ut på portgruppen. Men på samme måte som DLINK DIR655 ikke håndterer vlan når den er koblet til Zyxel'en som router, så trenger vel heller ikke Pfsense ha vlan hele veien inn?? Den skal jo kun stå som router og forespørre DHCP - men dersom DHCP bugger når MAC'en fakes så faller jo hele den løsningen i fisk....

Må nok ha TV også, siden jeg har to dekodere, og da trenger jeg altså fakemac - hvilket ikke fungerer med DHCP..... Esj!

Høres ut som jeg må kontakte altibox og få en fast IP..... da slipper jeg DHCP og trenger heller ikke surre med bypass av Altibox sentralen....