View Single Post
Hei, jeg har zyxelboksen fra altibox, denne har faktisk vært veldig grei og fungert helt fint, men bare for moro skyld kobla jeg opp pcen som jeg bruker som router direkte til mediekonverteren. Både Internett og TV fungerer helt fint, så jeg tenkte å dele hva jeg gjorde, kommando for kommando, tilfelle noen lurer.

Jeg kjører freebsd, men denne lille konfigurasjonen burde være enkel å oversette til andre os.

Først, sette MAC til samme som på zyxel boksen på nettverkskortet kobla til mediakonverteren.
$ifconfig em1 down
$ifconfig em1 ether xx:xx:xx:xx:xx:xx
$ifconfig em1 up

så lage vlans
$ifconfig em1.100 create
$ifconfig em1.101 create
$ifconfig em1.102 create

Jeg bruker egen routetabell mot altibox interne nett, vet ikke om dette er nødvendig pga tv, det virka bare som en fornuftig måte å gjøre det på.

$ifconfig em1.100 fib 1
$ifconfig em1.101 fib 1
$ifconfig em1.101 up

så lager vi en bridge til nettverkskortet kobla til tvboksen(em0) mot vlan 101
$ifconfig bridge0 create
$ifconfig bridge0 addm em1.101 addm em0
$ifconfig bridge0 fib 1
$ifconfig bridge0 up
$ifconfig em0 fib 1
$ifconfig em0 up

så er det bare å hente IP addresser
$setfib 1 dhclient em1.100 (lyses interne 10.x.x.x ip)
$dhclient em1.102 (internett ip)

eneste problemet her er at du får et par med dns servere fra den første dhcp serveren, de kan du bare ta vekk, virka ikke hos meg hvertfall. Har ikke gjort noen endringer i dhclient configen. Nå slipper jeg en ekstra boks og en ekstra switch siden jeg kan selv velge hvilke utganger som skal gå til hva. Telefon har jeg ikke så det har jeg ikke testa, men det burde kanskje være så enkelt som å bridge et nettverkskort til vlan100?

Takk til dere som posta info her(jeg har jo bare følgt oppskrifta til ontheroad), jeg har ikke testa så mye, det virka jo med en gang, så hvorfor ødlegge? :P

Og til Hawken- som sier han jobber hos altibox, ikke få noen fikse ideèr om å ødlegge for oss nå :P