View Single Post
Nåja, bruk interaksjons-analysen på Fk, så der dere at johannesurt gir nedsatt konsentrasjon av oksykodon.

Ganske så mye også ! (80-90% ved peroralt inntak av oxycontin, 50-60 når parenteralt)

Og siden dette er snakk om smertestillende, og da depot-utgaven av oksykodon - så sier det seg selv at dette ikke er litt gunstig en gang....

Siden vi på freak ikke er helsepersonell, og jeg aldri fullførte farmasøyt-utdannelsen - legger jeg ved denne linken. Som forøvrig er nydelig å bruke hver gang man lurer på en eller annen interakjson.

Greia er ; Pakningsvedleggene nevner ikke alle interaksjoner, ikke på langt nær... Eksempel ; Grapefruktjuice har ekstremt mange interaksjoner med mange medisiner, noen av de temmelig skumle også.


(Statiner f.eks, der mangedobles ofte effekten ilag med grapefruktjuice, og det står *ikke* i pakningsvedlegget på medisinen faren min bruker - og det er livsfarlig å få 8-16 x økt effekt av blodtrykksmedisin....)

Han ble en smule perpleks når jeg nærmest kasta meg over han når han grep etter juicen min og ville smake på

Anyway, til ts - ikke hør på oss når det gjelder medisiner, sjekk med ineraksjons-søk, farmasøyter og leger <3

https://www.felleskatalogen.no/medisin/interaksjon

<3

Oy, skal jeg først rette på andre - så må jeg nesten rette på meg selv også ; statiner er selvfølgelig kolesterol-nedsettende istedet for blodtrykksmedisin som jeg skrev over =)

Og dét illustrerer poenget mitt ganske bra, vi kan ta feil når vi kommer med påstander
Sist endret av Attica83; 17. mai 2019 kl. 13:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.