View Single Post
Sitat av Husemann Vis innlegg
Varseltrekant er nok det siste jeg ville tenkt på i en slik situasjon. Nødblink, pass på at bilen ikke ruller avgårde, og kom deg ned til ulykken fortest mulig. Kan godt hende du er uenig, men jeg tenker bare hva jeg selv ville gjort i en slik situasjon (stress påvirker deg gjerne, men jeg tror jeg selv ville tatt det greit).
Vis hele sitatet...
Meget godt mulig at varseltrekant er det siste du ville tenkt på, men da går du i mot stort sett alle fagpersoner og autoriteter på området inkludert ambulansetjenesten. Det er viktig å gjøre biler oppmerksom på fare på tidligst mulig tidspunkt og dette oppnår man ved å plassere ut en synlig varseltrekant så tidlig som mulig. Dette vil ikke bare få bilister til å senke farten, men også øke tjangsen for at noen stopper og hjelper til. Viktig.

Så kan man alltids spekulere og gjette på hvordan en selv ville ha reagert i en slik situasjon. Sannheten er at det vet man ikke før man faktisk har vært oppe i en slik situasjon. Overraskende mange, selv de kontrollerte og rolige, får panikk og/eller såpass høy stressfaktor at en ikke klarer å hjelpe til eller stikker av. Og en annen veldig vanlig bortforklaring er at "noen andre hjelper til - eg trenger ikke".

Så mitt tips er og blir at man forbereder seg på det værste og sørger for å ta førstehjelpskurs regelmessig for å få kunnskap og sørge for at den sitter når det trengs. Førstehjelpskurs er ikke dyrt.