View Single Post
Årsaken til at du bare kjørte forbi er sannsynligvis fordi du ikke var forberedt og ikket vet hva du skulle ha gjort. Hjernen er laget slik at den lett overser åpenbare ting fordi virkeligheten er uønsket. Underbevisstheten din forstod nok veldig fort at her var det snakk om ei ulykke, men dette ble dempet og bortforklart med fravær på skolen.

I ettertid høres det naturligvis veldig banalt og idiotisk ut, men der og da var det veldig fornuftig for hjernen.

I tillegg så er det ikke sikkert du vet hva du skulle ha gjort, noe som kan lett gi panikk og en følelse av mangel på kontrolll. Dette har nok ført til enda større behov for hjernen for å dekke til virkeligheten.

Og dessverre er ikke dette så unormalt. Eg leser støtt om folk som bare kjører forbi ulykker, og eg kjenner og enkelte som har innrømmet og gjort det. Som kursholder har eg og snakket med veldig mange om nettopp dette, og det er alltid frykten for å gjøre noe galt og vondt værre samt kunnskapsløshet som gjør at folk får panikk når de kommer for ei ulykke, og da velger å kjøre forbi/overse i stede for å hjelpe til. Ingen eg har pratet med om dette har forklart at det skyldes egoisme, mangel på empati eller drittsekkoppførsel.

Løsningen her er å være mentalt forberedt og sørge for at kunnskap/kompetanse er på plass. Ta førstehjelpskurs når du får tjangsen, gjerne flere ganger pr år. Du vet aldri når du får bruk for det. Samtidig, når du kjører i trafikken kan du ha i bakhodet at du kan være så lite som tre sekund unna ei ulykke, til enhver tid. Veldig god grunn til å sørge for å være forberedt.

Ett lite tips for å roe nervene og tankene neste gang. Når du kommer til ei ulykke så skal du _alltid_ tenke på egensikkerhet først. Dette betyr at du skal sette på nødblinken på egen bil, ta på refleksvest og sette ut varseltrekant 100-200m bak din bil. Her går det fort en del sekunder og i den perioden vil du både ha tid til å sortere tankene dine og sannsynligvis vil det komme en bil nr 2(og 3 osv). Du vil dermed sannsynligvis ikke være alene, men du har allerede gjort noe veldig viktig - sikre skadestedet. Og skulle du være alene - ring 1-1-3(evnt 1-1-0 eller 1-1-2) så snart du ser at det faktisk er ei ulykke, da er du IKKE alene lenger