View Single Post
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
215
Jeg tenkte ikke klart, og jeg har funnet ut nå i etter tid at alt gikk bra med personen og var kun en utforkjøring. Jeg skammer meg en god del, men en ting. godt og få delt det. Dette er ingen bra ting jeg gjorde uansett om det er person skade eller ikke. Man bør alltid hjelpe til uansett.

Sitat av Stormen Vis innlegg
Du er tydeligvis over 18 år, noe som gjør dette verre... Du prioriterer SKOLEN fremfor å hjelpe noen ved en ulykke?

For det første er det moralsk forkastelig å ikke tilby hjelp ved en ulykke, eller i det minste undersøke ulykken nærmere (dersom du er førstemann til ulykkesstedet).

For det andre er det ulovlig og straffbart, se Vegtrafikkloven §12, hvor det heter:



Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4

Straffgrunnlaget for forsømmelse av hjelpeplikten er fastsatt i straffeloven §287:



Personlig ville jeg ha unnskyldt meg fra skolebenken under henvisning til at du må undersøke et ulykkesåsted, og så dra dit for å undersøke selv. Samtidig burde du ringe ambulanse og/eller politi og be de om også dra til ulykkesåstedet, litt avhengig av hvor alvorlig du tror tilfellet var (det er tydeligvis alvorlig nok til at du spør om hjelp på at forum, så litt ille må det være)
Vis hele sitatet...
Jaa, det er straffbart. Det var det første man lærte på kurs. Men fant også ut at alt er bra med personen. Mange biler kjører forbi her, en ting jeg gjorde var at rett bak meg kom det en bil og den stoppet.

Heldigvis som nevt gikk alt bra med denne personen.
Sist endret av Shreddy; 5. desember 2014 kl. 09:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.