View Single Post
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Må nesten legge til en liten hendelse/moral-historie, eller hva enn du velger å kalle det, til vårt alles beste.

Var i fjor vinter at en dame i muligens tidlig 30-årene kom på bussen med 2 barn og en barnevogn. Barnevognen plasserte hun følgelig der den skulle stå, mens hun selv plasserte seg på de ledige setene rett bak (da videre bak i bussen). Unga derimot, yngste sikkert rundt 2-2.5 og eldste iallefall ikke mer enn 5 fikk fritt lov til å stå i midtgangen. Dette er da snakk om de nye ruter-bussene i Akershus, hvor setene bak den bakre utgang ligger på ett platå høyere, noe sånn som 60cm høyere enn resten. Her stod altså ungene.

Det var flust av ledige plasser på bussen, men unga brydde mora lite seg om. Med en gang jeg så dette reagerte jeg på hvor farlig dette kunne være, minstemann hadde store problemer bare ved nedbremsning for å ta med seg flere passasjerer. Etter rundt 3-4 minutter hvor jeg skuet denne pjokken på knappe 10 kg bli mer eller mindre slengt veggemellom gikk jeg forsiktig frem og gjorde mora oppmerksom på at ved rask nedbremsning/bråbrems/kollisjon osv., kunne det raskt utvilke seg til en særdeles farlig situasjon for hennes 2 barn. Det at det var veldig glatt føre den dagen, gjorde heller ikke saken bedre.

Etter at jeg kun gjorde henne oppmerksom på dette (MERK; jeg gikk frem forsiktig for å ikke insinuere til at hu skulle vært en lite ansvarsfull mor - vi veit alle hva som fort kan skje da), endret utrykket i ansiktet hennes drastisk, før hun velger å reise seg opp, for så å heve stemmen kraftig ved å irettesette meg ved at jeg ikke var faren til disse barna og at jeg ikke hadde en dritt med deres oppdragelse å gjøre.

Alle fikk jo selvfølgelig med seg dette, men ingen tørte å si noe, og idet hennes lille utskjelling er ferdig, rister jeg på hodet før jeg beklager at jeg i det hele tatt tenkte på sikkerheten til disse barna, går til min sitteplass og blir så vitne til at disse ungene bare blir stående der de neste 20 minuttene av turen.


Moralen i historien; Om du ser små barn stå i midtgangen og etter vurdering kommer frem til at de aldri i verden bør stå der med tanke på sikkerheten deres; la dem stå der og gi beng.
Vis hele sitatet...
Var det en norsk familie?