View Single Post
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Hun har dermed gått gratis på skole/universitet her i mange år og med det brukt veldig mye av våre skattepenger. Hun har jo også jobbet svart såvidt jeg kan skjønne. Så til dere som mener hun får bli - synes dere hun også skal bli unnskyldt de andre kriminelle handlingene hun har gjort, eller bør hun tilbringe en stund i fengsel?
Og hvis dere mener at skatteunndragelsen og snyltinga skal unnskyldes - kan jeg gjøre det samme bare jeg får nok venner i media?
Vis hele sitatet...
Dette er en jente som kom hit som ungdom, og som har gjort absolutt det hun kan for at hun kan få bli i dette flotte landet. Hun har nå vært her i ni år og bygget opp et nettverk av venner og kjærester, fått en nærhet til Riket, og i tillegg jobbet iherdig for å få seg en utdannelse. Utdannelse er, sist jeg sjekka, en stor utgift for staten, men til gjengjeld så sinnsykt mye mer verdt enn pengene man gir for en utdannelse. Problemet er ikke pengene wilibald, men ofte personene. At vi har fått et begavet menneske til Norge som jobber ræva av seg for å skrive bøker, kjempe for humane saker og studere burde vi se på som en verdi som er verdt å klamre seg til, ikke sutre foran dataen over at hun bruker skattepengene våre. Greit nok, hun har jobbet svart, men hvilket annet valg har hun da?

Sett deg inn i situasjonen hennes. Hvis du opprinnelig hadde vært fra Russland og flyttet til Norge som ungdom, ville du da gitt opp alt da, etter ni produktive år? Nei, da hadde jeg, som forøvrig er veldig i mot skattesnylt, jobbet svart. Det blir rettferdiggjort uansett.

Forøvrig spør jeg meg selv, som mange andre her, hvorfor akkurat Maria Amelie ble sendt ut? Hvis vi absolutt skal sende ut folk, så tviler jeg på at dette var det beste alternativet vi hadde. Var det bare for å sette et standpunkt?