View Single Post
Sitat av itori123 Vis innlegg
Kjøper den at det går økonomisk med Unity i Norge,antakeligvis.

Det holder ikke å ha lyst å skrive kode hvis det kommer til algoritmer. Algoritmisk programmering er ganske krevende.
Det mest klassiske problemet som får frem dette er f.eks
å koble sammen taxi med pasasjerer. Vanlig algoritmisk kompetanse er ikke bra nok pga en ender da opp med schedulings algoritmer. Istedenfor må en drive med clusterings algoritmer, f.eks k-means og f.eks finne korteste vei mellom clustre og så finne korteste vei innen i clustre. I graf teori så går en til graf-klasser og opperer med super noder. Med mindre en klarer å kombinerer ting som clustering, regresjon og ting fra statistikk fremfor å bare ta i bruk vanlige algoritmer, så er man ikke rett person til å implementere en algoritme. Ofte så er algoritmene koblet opp mot GPU eller at en tar i bruk en paralleell algoritme en ikke har hørt om.

Er mange som sagt mange som har lyst å skrive kode, men kravene til å skrive en god algoritme blir bare verre for vært år som går. Det er bedre å etterlate slikt til dem som lager game engines, og da er det lurt å være i nærheten av dem som lager slikt
Vis hele sitatet...
Jeg driver selv med utvikling - og hobbyprosjekt/kompetanseprosjektene mine siste par årene har alle vært spillutvikling. Jeg har drevet på med blandt annet Unity og Godot - og ja jeg må skrive noe kode. Men jeg enda ikke kommet til et punkt hvor jeg må lage avanserte algoritmer - og de fleste indie-spill kommer langt uten å være i nærheten av å trenge så avanserte algoritmer som du snakker om.

Noe av det mest avanserte mange spill trenger er kanskje path-finding med A*. Som det finnes utrolig mange tutorials for i både 2D og 3D - og gjerne ferdige implementasjoner du kan kjøpe for et par dollar og dytte inn i spillet ditt.

Noen spill vil kreve slike avanserte algoritmer - og de som trenger det vil typisk gjerne ha en egen ansatt som jobber med disse tyngre oppgavene. Det meste av arbeidet er uansett spilldesign.

Jeg tror derfor det du snakker om er å prøve å løse et problem som ikke egentlig eksisterer. Utfordringene til spillselskap i Norge er ikke utgifter til en spillmotor. Det er rett og slett å få inn nok penger til å kunne lønne ansatte.

Tror kanskje det nærmeste man kommer algoritmer som må kjøres i paralell på GPUen som de fleste spillutviklere kommer borti er shaders. Og der er jo mye av kompleksiteten løst for deg i unity. Så det som er vanskelig med det er egentlig å forstå hva en shader er og hvordan de funker. Og som alt annet er det bare en ny ting å lære seg. Det er ikke egentlig så utrolig avansert når du får hjelp av en spillmotor.
Sist endret av etse; 12. mai 2021 kl. 16:15.