View Single Post
Sitat av Synderen Vis innlegg
De protesterer når hvite amerikanere blir drept også, at du ikke har fått det med deg betyr ikke at det ikke skjer. Grunnen til at mye av dette ender opp i en debatt om rasisme er jo fordi den overdrevne politivolden i USA går ekstra hardt utover svarte amerikanere, nettopp pga rasisme. BLM har konkrete reformer de ønsker å gjøre med politiet, både for å redusere rasismen som er i systemet, og for å begrense politivold. Ta en titt på Campaign Zero for å se hva de faktisk ønsker at skal gjennomføres.
Vis hele sitatet...
Har ikke fått med meg så mange demonstrasjoner i Norge på grunn av politivold mot hvite i USA nei.
Ja det er et ræva og rasistisk system politiet har for å ta folk i USA. Men jeg mener at det er viktig å skille #Blacklifesmatter fra en debatt om politivold for å unngå å knytte det til et generelt problem som gjelder politiets metoder enten de møter hvite eller svarte (selv om det er hyppigere interaksjoner mellom politiet og svarte). At det er flere svarte som bor i slummen, og at disse blir stoppet, trakassert og ransaket jevnlig er rasisme og latskap fra politiets side. Dette er et økonomisk problem som henger igjen fra da hudfargen bestemte hvor du skulle sitte på bussen, hva slags jobber du ikke fikk, og hvordan skulle bo.

Jeg mener at politivold er en sak verdig å håndtere for seg selv i stede for å reagere på en måte som gjør at man ikke blir hørt. Ved å trekke rasistkortet fordi offeret var svart mister man fort gehør fra meg og mange andre.
Man kan rope rasist så mye man vil, men det hjelper kun å ta tak i selve problemet om man faktisk ønsker en forandring. Vi VET ikke at han ble drept fordi politiet er rasistisk. Vi VET at det er alt for lett å bli væpnet politi i USA, vi VET at de alt for ofte slipper unna med korrupsjon, og vi VET at de har alt for lav terskel og alt for lite konsekvenser å bruke totalt unødvendig og uforsvarlig vold(med mindre det filmes, da blir de tydeligvis suspendert).

Ta denne saken som et eksempel. Slike saker burde ikke ha vært mulig... Og det burde stoppes. Hva vil Blacklifesmatter hjelpe for å få folk til å forstå det? Det er jo omtrent et hån mot offeret slike saker å påstå at det eneste problemet her er rasisme. Saken handler om en politimann som rett og slett dreper en annen mann, mens flere andre fra statelig ansatte står rundt og forsvarer han. Folkene som egentlig skal skape trygghet i gatene...