View Single Post
OM Å STEMME BLANKT
Det som er en kjip konsekvens av å ikke bry seg om politikk og ikke gidde å bruke stemmen sin er at det fører til høyere oppslutning for Høyresiden og de rikeste. De bruker oftere stemmeretten sin fordi det kan bety om de får ha 139 millioner eller 102 millioner (ish, you catch my drift), mer vil ha mer og de er fra en såpass privelegert klasse at de ikke forstår eller bryr seg om hvordan deres politikk gjør fattige fattigere og samfunnet værre for vanlig arbeidsfolk.

Det er veldig lett og ikke uvanlig å ikke gidde å stemme når man føler at politikerne ikke hjelper deg. Å protestere på å bruke stemmeretten sin for å vise opposisjon til eliten og elitiske politikere, og alle med makt er lett å dra over en kam som fiender fordi de tilhører en annen verden enn hva man selv lever i. Fuck the system, fuck politricks osv den innstillinga der. Det var ikke før jeg ble voksen sjæl at jeg skjønte hvor viktig politikk faktisk var, og at det var type politikk som var årsaken til de problemene jeg hatet systemet og alle politikere for. Problemet med det er at ved å ikke bruke stemmeretten sin som en fuckfinger til systemet så mister arbeiderklassen og vanskeligstilte folk en kjempeviktig stemme. Det er mye dritt i politikk men et demokrati baseres på folkestemmer så om man er fed up av systemet så BRUK stemmeretten, kun det kan gi en endring på sikt i motsetning til å sitte hjemme å tenke "fuck politikk jeg gidder ikke stemme" som ikke bidrar til noen positiv men heller negativ forandring og maktfordeling.

Samfunnsfag på skolen gir oss inntrykk av at politikk er bare for byråkrater og elitistiske maktfolk men det er for arbeiderfolk og underklassen politikk er aller viktigst for. Da det fort kan stå mellom å være fattig eller å kunne overleve økonomisk, å få skifta tenner eller leve tannløs, å oppdra barna sine over eller under fattigdomsgrensa, å få eie noe eget eller være tvunget til å leie hele livet mens noen milliardærer får enda mer milliarder og ser på deg som en byrde som går på Nav.
Ikke bare klassekampen er viktig, men også klimakampen. 50 år er faen ikke lenge til og forskerne er redde for at jorda ikke er til å kjenne igjen da! Høyresiden som er mest opptatt av industri og penger ødelegger klimaet og når fabrikkene og privatflyene deres øser ut ødeleggende klimagasser hjelper det lite at Ola og Kari Nordmann bruker sugerør i papp.

Føler at valget i år er viktigere enn på mange ti-år i Norge, klimaet er på kode rød, og regjeringen vi har hatt de siste 8 årene har gjort fattige fattigere og rike rikere, fjernet rettigheter for mange til bostøtte og fri rettshjelp (snakk om å keep the oppressed oppressed), innskrenket rettigheter for kvinners rett til selvbestemmelse over egen kropp, fjernet rettigheter og stabilitet for arbeidsfolk og gitt en fuck finger til miljøet. Det er en god grunn til at dem sier at dette kan bli høyresidens dårligste valg noen sinne.

Godt valg a dere! Bruk stemmeretten
Sist endret av celtseus; 13. september 2021 kl. 17:02.