View Single Post
Helt klart verdt å forsøke å forhandle til seg høyere lønn - og basert på informasjonen her så er det nok mulighet å lykkes også.

Ser at flere her anbefaler å vise til sin kollegas lønn og aktivt bruke dette som et argument.
Her ville jeg selv aldri lagt det frem på den måten. Helt fair å bruke argumenter som at "Andre i lignende roller.." eller "Normalt i denne rollen får man X".
Men aldri "Kari har 500k og jeg har 400k. Jeg er like bra som Kari og synes jeg skal ha samme lønn".

Har hatt lønnsamtaler med ansatte som bruker samme taktikk, og det irriterer meg alltid. Dere er kollegaer, og det å bruke dette argumentet ender ofte med "Hun/han er ikke flinkere enn meg, vi fortjener samme" eller lignende.
Ikke akkurat en "lagspiller" holdning.

Fokuser på deg selv, hva du leverer og hvorfor dette fortjener å bli kompensert mer. Vis til andre tilbud du har, eller statistikk som viser til at du faktisk ligger under normalen. Ikke bruk dine kollegaer for å dra deg selv opp. Hvis argumentasjonen din bygger på dette, kan det ofte være du ikke kjenner til hele historien - og at du stenges ned umiddelbart uten en plan.