View Single Post
Sitat av subscribe Vis innlegg
At dere vil ha menn med høy sosial status sier egentlig ingenting om hvorvidt dere ønsker utdøvelse av vold på deres vegne eller ikke.
Vis hele sitatet...
Glad du nevner det, for det er faktisk akkurat det jeg har prøvd å forklare gjennom tråden. Jeg kan gi det et forsøk til, litt grundigere. Kvinner vil ha menn med høy sosial status. Hvis dette gjelder på tvers av kulturer, kan vi anta at det er en sterk biologisk komponent der. Men ulike ting gir høy status i ulike kulturer! I noen kulturer gir aggressiv og voldelig adferd høy status, i andre lav status. Det tyder på at hva som gir høy status i stor grad er en kulturell greie. Enig? Svaret på spørsmålet ditt blir at det kommer an på kulturen. Kvinner vil ha aggressive menn i kulturer der aggressiv adferd gir høy status, og ikke-aggressive menn i kulturer der ikke-aggresjon gir høy status. Vårt samfunn beveger seg stadig i retning av det siste, selv om det åpenbart finnes unntak og subkulturer.

Dette med aggresjon er mindre biologisk enn du og mange andre later til å tro. Menn har mye testosteron, og jo mer testosteron jo mer aggressiv. Men bare i situasjoner der aggresjon gir status. Mye testosteron gjør deg mindre aggressiv og mer prososial, hvis det er det som gir høy status. Menn er altså biologisk programmert til å søke status, og kvinner er biologisk programmert til å like det.

At menn med høyere sosial status slenger dritt mot dama til en med lavere status forekommer, hva vil en kvinnes ønskede handling i såfall være?
Vis hele sitatet...
Som konsekvens av mitt forrige resonnement: I en kultur der det vil høyne statusen hans å banke opp fyren, vil hun like ham for det. I en kultur der du vil anses som en dust hvis du banker opp folk , vil hun ikke like deg for det. Veldig forenklet selvsagt, men ser du poenget?

I akkurat ditt eksempel er jo premisset at en fyr som slenger dritt til damer har høy status, så i et sånt miljø er sikkert aggresjon ansett som en statushøynende, og dermed tiltrekkende, respons.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Uttrykkene jeg nevnte var bare ment som en sarkastisk kommentar på at «alt» menn har for vane å gjøre, hvis vi skal kalle det en vane, blir feil. Avhengig av hvem du har med å gjøre så er det damned if you do, damned if you dont.

Og det siste avsnittet skjønner jeg ikke hva du mener med. Hvis man som par er ute og går og en trussel oppstår, så er det forventet at mannen løser det eller beskytter. Ikke prøv å påstå noe annet. Vi har ikke kommet lenger enn at vi skriver om endrede kjønnsroller, men i virkeligheten og i livet så herjer det fortsatt ganske tradisjonelle «regler».

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å delta i disse «sosiale spilleregler i disse dager» trådene lenger. Det blir bare skyttergraver. Og den som har lest flest bøker men kanskje vært minst ute i den virkelige verden vinner diskusjonen pga det fantastiske ordforrådet deres. Bla bla bla, benzo er bra
Vis hele sitatet...
Skal ikke tvinge deg til å delta, det er vel kanskje ikke vits i å svare heller da. Men det var altså først og fremst støtte til deg (med noen nyanser) jeg kom med i svaret og ikke noen skyttergravskrig. Det er for øvrig lurt å være litt forsiktig med å anta for mye om hvilke "virkelige erfaringer" motdebattanten din har.
Sist endret av *pi; 7. oktober 2021 kl. 01:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.