View Single Post
Sitat av Lauritz Vis innlegg
OK!
Så du mener at dette kan være skrevet av personer med normale personlighetstrekk?
Vis hele sitatet...
Det er veldig stor variasjon innenfor "normale personlighetstrekk". Mobbere har ofte mindre empati og større tendens til proaktiv, instrumentell aggresjon enn gjennomsnittet. Det betyr ikke at de er psykopater. Mobbeofre scorer gjennomsnittlig lavere på ekstroversjon og høyere på nevrotisisme enn snittet, det betyr ikke at de er personlighetsforstyrrete heller. Folk er ulike.

Som robhol sier, har jeg også sett undersøkelser som ikke tyder på at mobbere har lav selvtillit. Det er imidlertid forskjell på selvfølelse og selvtillit, hos noen kan sistnevnte være oppblåst som kompensering for førstnevnte. Uansett, mobberen som egentlig bare er redd og usikker, er en myte som er behagelig, men det bagatelliserer problemet. Samme med sånne "det er nok dem selv det går ut over til slutt". Det er bullshit. Det er offeret det går ut over. Ting tyder faktisk på at det går ganske bra for mobberne på noen områder:

Men mobberne kom ut som vinnere: De hadde de aller laveste nivåene av betennelse i kroppen av alle gruppene. Tidligere forskning har vist at mobbere opplever få negative konsekvenser psykisk og sosialt. Og nå ser det altså ut til at plageåndene i tillegg oppnår en økt beskyttelse mot sykdom, når de øker sin egen sosiale status på bekostning av andres.
Vis hele sitatet...
Lignende har jeg hørt om når det gjelder sjimpanser også, proaktiv aggresjon gir lavere verdier av stresshormoner og bedre helse på noen områder.

Hva det gjør med relasjonene er en annen sak, tror ikke jeg vil anbefale det som et helseforebyggende tiltak.
Sist endret av *pi; 24. september 2021 kl. 00:04.