View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Ikke en ekspert, men dette høres ut som mer enn dyskalkuli. Jeg mener ikke å være nedsettende, men definisjonen er vansker med tall/matematikk i fravær av andre kognitive problemer. Personen du skisserer har andre kognitive problemer.

Hvor godt kjenner du vedkommende?
Vis hele sitatet...
Jo, dette er problemer som personer med dyskalkuli kan ha i varierende grad. Se mer om det her Hvis du ser på listen min, så er de fleste problemene på en eller annen måte knyttet til tallforståelse.

Det er heller ikke uvanlig at de har andre tilleggsvansker, for eksempel ADHD, dysleksi osv.

Jeg kjenner personen meget godt, men jeg har naturligvis ikke diagnostisert personen selv (er ikke spesialpedagog, psykiater eller psykolog).

Må også presisere at personen ikke er helt hjelpeløs og har normal intelligens. Personen har problemer på områdene, men det er ikke sånn at hen aldri klarer å ta bussen eller bruke bankkortet sitt.

Men diganosediskusjon er lite relevant for spørsmålet mitt. Jeg ønsker altså tilbakemelding fra noen som har (dyskalkuli eller ikke) utfordringer med flere eller noen ting fra lista mi, og som har funnet måter å mestre disse utfordingene på.