View Single Post
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Vær forsiktig med å syns for mye synd i deg selv, forresten. Noen ganger er det godt og komfortabelt, og det blir en del av egenomsorg og det å ta vare på seg selv. Ha medfølelse med seg selv og erkjenne at man har det vondt og jævlig. Men når man begynner å dyrke elendigheten bevisst, vil det bli enda vanskeligere å komme seg ut av det. Om det er så viktig for deg å bli utredet og få en diagnose, bør du be om henvisning til DPS om din nåværende psykolog ikke ønsker å gjøre det. Om du tenker at det er bedre å forholde seg til en diagnose og at det blir mer oversiktlig for deg, så kan det også hjelpe behandlingen. Å pådra seg offerrollen er kjempe skadelig, noen ganger litt nødvendig, men som oftest gjør det mer skade enn nytte. Det er noe jeg lærte litt for sent.

Dette med at du er tenåring.... Det ER faktisk relevant. Tenårene er ekstremt kaotiske. De periodene i livet hvor hormonene er spinnville, er når man er tenåring og i overgangsalderen. Og hos gravide kvinner, men det er jo ikke relevant for deg. Det handler ikke om å dysse ned problemene dine, men å forklare at ting kan være ekstra jævlig nettopp på grunn av alderen du er i. Du holder på å å bli voksen og skal finne din plass i livet! Det er en kjempe stor jobb! Skulle gjerne sagt at det blir enklere når du kommer i midten av 20-årene, men blir ikke så mye bedre da. Men man har gjerne mer kunnskap og livserfaring, og ser ting på en litt annerledes måte. Alderen løser dog ikke alle problemer, men jo mer man eldes, jo mer erfaring får man, og det kan ha innvirkning på behandling, tankemønstre og psyken generelt. Når jeg var 16 år gammel og suicidal ville jeg ikke høre på de voksne i det hele tatt fordi de skjønte jo ingenting, mente jeg. De skjønte mer enn jeg trodde, men jeg likte å tenke at jeg var ekspert på det meste og at så lenge ingen tenkte AKKURAT det samme som meg, så kunne de for alt i verden ikke forstå. Det er ikke så bra å tenke om mennesker.


Ikke for å være frekk, men tror du snart må begynne å kommunisere med denne psykologen du går til. Du vet jo hva du føler, en diagnose vil ikke gi de følelsene mer mening. Det vil derimot samtaleterapi med refleksjon, da gjerne kognitiv samtaleterapi.
Vis hele sitatet...
Syntes nok litt for synd på meg selv. Vetta faen hva jeg holder på med jeg. Trudde jeg gjorde noe riktig men tydeligvis ikke. Skal jeg være 100% ærlig her så har rus ganske mye å si tror jeg. Jeg har ingen lang historie med det, men jeg er ikke ny heller. Starta å røyke hasj når jeg var 15 som jeg gjorde en stund, kanskje 9 måneder før jeg ble tatt ellerno. Prøvde også MDMA i den perioden og valium. I løpet av rus kontrakten prøvde jeg litt forskjellig (sliter endel med hukommelsen i det siste men jeg prøver). Har ihvartfall også prøvd ritalin, kokain og alkohol. Etter disse få eksperimentene har jeg oppdaget en ny verden. En verden jeg gjerne ville levd i på fulltid.

Det jeg vil fram til er nok at jeg finner rus kjempe interessant. Og bare det å vite at jeg kan få psykoaktive stoffer mot depresjon, gjør diagnose mye mer fristende. Det høres drit teit ut. Men jeg vet ikke as.

Kunne gjerne røyka meg fjern resten av livet. Er ikke så veldig mye annet som frister egentlig. Vet ikke om dette ga noe mening eller hva jeg ville med dette men ja. Tror jeg bare ender opp på gata eller med overdose i tidlig alder uansett hva jeg gjør. Rus er bare for gøy og fristende. Liksom, hvorfor stresse når du kan bare ta en blå liksom.

Tar ikke noe særlig om dagen. Kanskje bare en jay her og der. Men ærlig, hvordan klarer folk å leve edru. Det er jo helt jævlig. Bare en serie med skuffelser hele veien.

Tror kanskje ikke jeg tenker klart akkurat nå, har skjedd masse dritt. Måtte slå opp med ei fordi jeg ikke klarte å elske henne. Og eyyy skolen starter. Burde jeg ikke være glad

Spår en framtid som teksten i Blackout av CHVSE
Sist endret av Ung og dum; 17. august 2021 kl. 03:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.