View Single Post
Men deja vu kan jo oppstå selv for ting man absolutt aldri kan ha opplevd. På mange måter er det definisjonen, ellers kaller man det jo "ting jeg opplevde to ganger".

Jeg har også hatt deja vu et par ganger, det er tross alt veldig vanlig. Det virker veldig mye mer logisk å anta at det er en psykologisk "glitch" med en naturlig forklaring, heller enn noe overnaturlig. Mennesker har generelt mangelfull hukommelse, en lang rekke kjente tankefeil, veldig lang historie med å kalle ting overnaturlige for så å faktisk finne ut hva som er greia, osv.

Kickeren når det gjelder deja vu er at visse områder i hjernen forbindes med den typen følelse av "kjenthet" eller å ha sett noe før, og man ser det påfallende ofte hos folk med epilepsi, gjerne med anfall som er avgrenset til de delene av hjernen.

Det du sier om sanndrømmer og profeti er jo... eh, mildt sagt suspekt også. Selv i ditt tilfelle har man nokså rasjonelle forklaringer: de jeg nevnte over holder egentlig lenge. Skal man påstå noe annet, bør man diske opp med bevismateriale.

Resten av innlegget vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke. Varme? Biologisk energi? IR-kameraer? Vi vet vel nært sagt alt om hvordan dette fungerer?