View Single Post
Sitat av Tonyev Vis innlegg
Så underbevisstheten blir nærmest som en svamp, og den skildrer ikke mellom nyttig/unyttig informasjon/lærdom.
Vis hele sitatet...
Må kanskje rette meg selv litt. Lærdommen kan være nyttig i den situasjonen, men ikke i en annen. Blir vanskelig uten et konkret eksempel, ser jeg: Si at du i oppveksten lærte at det var galt å være uenig med en autoritet, du ble påført frykt, skam eller dårlig samvittighet. Da lærer du å automatisk jatte med og være enig, med en gang du oppfatter at noen mener noe sterkt. Det var ikke en unyttig lærdom, det var tvert imot en helt nødvendig respons å lære. Problemet er at når du senere i livet havner i en lignende situasjon, så gjelder ikke de samme reglene. Det er ikke farlig å si hva du mener på jobbmøtet, det er faktisk forventet. Da er din tidligere adaptive respons blitt maladaptiv. Jeg tror alle sånne tilsynelatende maladaptive reaksjoner på et tidspunkt var adaptive. Så det er ikke det at den underbevisste læringen ikke er presis og god, det er mer det at i beslutningssitussjonen så har ikke underbevisstheten hverken tid eller verktøy til å stoppe opp og vurdere konteksten kritisk, om denne situasjonen faktisk er den samme som du opplevde tidligere. Den handler på refleks: oppfatter jeg uenighet så underkastet jeg meg, og det må skje fort.

Da er det altså ikke mulig å «manipulere» denne egenskapen på en effektiv måte, selv om jeg prøver å utsette meg selv, for det jeg mener er nyttig?
Vis hele sitatet...
Jo, du kan utsette deg selv for nok erfaringer som motstrider den tidligere lærdommen til at du avlærer responser som ikke lenger er nyttige og bytter dem ut med noen som passer bedre. I eksempelet over kan du sørge for å omgi deg med trygge personer og øve på å si meningene dine. Etter hvert får du erfaringer med at det ofte blir akseptert, respektert og verdsatt. Da lærer du etterhvert nye responser. Hvis du derimot skyr sånne situasjoner fordi det er skummelt, så vil du ikke få de korrigerende erfaringene, men vil tvert imot bekrefte for deg selv at dette er farlig, det må du unngå. Sånn sett kan du bevisst påvirke hvilke læringssituasjoner du skal utsette deg for. Hjernen er heldigvis mer plastisk, også i voksen alder, enn man trodde før.

Som du ser så er det egentlig ikke god eller dårlig lærdom, det er lærdom som passer eller ikke passer til situasjonene du vanligvis befinner deg i. Det er kanskje mindre nyttig å snakke om en sterk/svak eller god/dårlig intuisjon, og heller om en godt tilpasset intuisjon?
Sist endret av *pi; 6. desember 2020 kl. 14:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.