View Single Post
Sitat av celtseus Vis innlegg
Du mener sånne som deg og andre som blir krenka for at andre blir krenka? Come on, etter mange hundre år med grov undertrykkelse har de lov å dra det så langt de må for å kjempe for likeverd. Du skal være glad de undertrykte gruppene (fargede, kvinner og homofile) bare vil ha likestilling og ikke hevn for du hadde nok minst krevd justice og respekt du og om du og familien din hadde blitt tatt til slaver, torturert, undertrykt og latterliggjort som uintelligente og mindreverdige pga den dere er født som.
Vis hele sitatet...
Noen steder er faktisk svarte overrepresentert i vold mot hvite mennesker. Er det fair at Ali på Løkka skal føle skam fordi han har samme nyanse i huden som disse voldsutøverne?
Det ser ut som du mener at hvite i dag burde ha dårlig samvittighet for handlinger utført av andre hvite mennesker, primært før i tiden, noe som faller totalt på sin egen urimelighet.

Hva med jødeforfølgelsen? Jøder, kritthvite i huden, ble slaktet som griser under krigen. Og nazistene hadde ganske stor støtte fra bl.a. arabiske land i midtøsten: https://www.oxfordhandbooks.com/view...99935420-e-005

Med dette som bakteppe, hvis du skal være saklig og objektiv: Hvorfor skal jeg som hvit mann føle større skam/dårligere samvittighet/mer ærefrykt, enn arabiske muslimer ovenfor hvite mennesker? De samme premissene ser jo ut til å være tilstede: en gruppe mennesker med annen hudfarge har hatt skitne holdninger/utført dårlige handlinger ovenfor mennesker med min hudfarge. Jeg mener, vi skiller jo ikke på om den undertrykte kommer fra Botswana eller Sudan, rasisme er rasisme, så det samme bør vel gjelde om rasismen er rettet mot ungarere eller skandinavere?
Sitat av Herr potet Vis innlegg
det er stor forskjell på at karakterer i handlingen benytter white/black-face og det at en skuespiller spiller en karakter av en annen etnisitet enn sin egen ved hjelp av black/white-face.

Det første er i utgangpunktet helt innafor fordi det tar utgangspunkt i at en skuespiller spiller en karakter av sin egen etnisitet som _bruker_ white/black-face for å oppnå noe i løpet av handlingen av handlingen. Dette er ikke det samme som at en skuespiller spiller en karakter av annen etnisitet, som denne debatten handler om.

Når det er sagt så finner jeg denne debatten vanskelig å ta stilling til da jeg synes begge sider egentlig tar dette alt for langt! Det bør være mulig for noen å beskrive og skildre karakterer av annet kjønn, etnisk opphav, legning, religiøst og politisk standpunkt enn sitt eget og alle må tåle å bli gjort narr av. Det er dog forskjell på humor og sjikane, og det er et problem om en minoritet føler seg systematisk trakasert og nedverdiget i mainstream media.

Jeg har ingen gode svar her, men jeg skulle ønske både ytre høyre og venstre kunne tatt seg en bolle og klatret ned fra siste høye hester og barikader og heller forsøkt å være mest mulig tolerante mot hverandre istedenfor å "kjempe den gode sak". Det er jul for faen, jævla kranglefanter!
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at begge sider bør forsøke å være så tolerante som mulig. Hadde vi alle klart det tror jeg debatten hadde sett anderledes ut. Det er likevel visse utfordringer:

De fleste ser ut til å være enige i at Eckbo ikke har hatt rasistiske motiver. Likevel er vi der at programmet hans taes av skjermen.

Hvis en hvit mann skal spille svart må han nødvendigvis sminkes. Slik jeg tolker deg er du ikke prinsipielt i mot at en hvit mann spiller svart, men ser du ikke at problematikken vi møter her vil være gjeldende i 100/100 tilfeller i praksis? Dette gjelder i hvertfall slik situasjon er nå, så lenge premissene "å ta Eckbo av skjermen er en grei avgjørelse" og "Eckbos motiv var på ingen måte rasistisk" er gjeldende.

Siden alle kan støtes av hva det måtte være, virker den åpenbare løsningen for meg å være noe à la: "I kunst, litteratur og humor kan man møte synspunkter som går på tvers av ens egne. I scenekunsten kan man oppleve å se folk sminket rart, oppføre seg rart, og si rare ting. Dersom jeg velger å oppsøke dette vet jeg at meningene mine kan bli utfordret. Hvis jeg har problemer med å takle dette på en konstruktiv måte ligger problemet faktisk hos meg".

Sitat av Pi Vis innlegg
Ja, hudfargen er vesentlig for poenget i vitsen. Hudfargen og ansiktstrekkene i seg selv er derimot ikke morsomme. Det er lett for at det blir et fokus når man skal sminke disse trekkene på noen som ikke har dem. Kan hende det er vanskelig å se forskjellen, jeg synes den er ganske åpenbar.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser også lett forskjellen. Jeg ser også åpenbart at Eckbo ikke har fremstilt figuren sin rasistisk eller stigmatisert noen gruppe, men han er fremdeles tatt av skjermen. Da er den logiske slutningen "hvit mann kan aldri spille svart mann, selv ikke i scenekunsten, selv ikke med de beste intensjoner".
Sitat av Pi Vis innlegg
]Tja. Jeg tror det finnes noen objektive vurderinger man kan gjøre for å vurdere hvor flerdimensjonal en karakter er, og at blackface-karakterene fra Minstrelshowene lander solid i den ene enden av skalaen her. Dette er som sagt ikke matematikk, men vi trenger ikke gjøre ting helt tåkete heller.
Vis hele sitatet...
Ja, de lander definitivt i den ene enden av skalaen! Og det er selvfølgelig ikke greit.

Men, havner ikke Eckbo sitt show heeelt på den andre enden av skalaen? Jo? Det er bare det at det er jo ikke greit det heller. Da virker det ganske klart at man må virkelig gå inn i offerrollen for å bli krenket av karakteren. Å lete etter rasisme der det ikke er, det er å tåkelegge.

Sitat av Pi Vis innlegg
]Jeg tror ikke det, hvis alle i serien er komiske idioter, og hudfargen ikke er det trekket som fremstilles som komisk. Det er faktisk blackface-sminken som er under kritikk her. Altså, noen vil vel kunne kritisere hva som helst, men jeg ville trolig hatt mindre forståelse for det. Med forbehold om at jeg faktisk ikke har sett serien, er den mørkhudete den endimensjonale narren i et ellers interessant persongalleri så blir det noe annet.
Vis hele sitatet...
Ja, noen vil kritisere hva som helst. Det er når vi begynner å la disse diktere hva som er akseptable uttrykksformer jeg reagerer. Vi er jo tross alt enige om at Ecbos intensjoner aldri har vært dårlige, karakteren var ikke den endimensjonale narren, ingen minstrel-show, ikke noe "haha han er svart haha se da svaaart hahaha" - ikke én dårlig intensjon. Men rabalder blir det okke som. Mulig du ikke klarer se utfordringen her. Jeg ser den veldig klart.