View Single Post
Jo man kan finne enkelthendelser og uheldige episoder. Men folk er folk og feil blir begått. I en debatt på tv ifjor eller året før det det dratt frem et eksempel fra 1990 tallet. Der hadde en statistikk vist at HIV var langt vanligere blant folk som ikke var født i Norge. Denne uttalelsen skapte stor debatt for kanskje 30 år siden. Var det skrevet med et rasistisk anstrøk eller var det en journalist som forsøkte å opplyse?

Jeg vet ikke fasit for jeg leste aldri saken, fulgte ikke debatten da den gikk men jeg så jo at dette må ha blitt sett på som temmelig ugreit når noen drar frem en slik sak 30 år senere.

Ja noen ganger trår også media feil, en avis går for langt, eller holder kanskje også tilbake informasjon. Er det bevist, en glipp eller politisk styrt? Eller kanskje bare en menneskelig feil gjort i tidsklemme eller på grunn av korte tidsfrister og krav om stadig å produsere flere saker?

Det jeg mener er at det er bra at vi diskutere slike saker. For er man veldig selektiv på hvor man henter informasjon så kan man risikere å få noen veldig trange definisjoner eller legge til seg meninger som en kanskje heller burde revurdert.