View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Virker ikke som du forstår hva jeg mener, siden du videre argumenterer for at hudfargen noen ganger er vesentlig for karakteren. Det er ikke det jeg argumenterer imot. Poenget er at mørk hud, store lepper, bred nese og krøllete hår ikke er komisk.
Vis hele sitatet...
Men det er jo komisk at f.eks. taxisjåføren i reklamen jeg nevnte er mørk i huden - det er faktisk den ene faktoren som gjør at vi kan oppfatte reklamen som morsom.
På samme måte er "haha, han er homo" en relativt billig form for humor som åpenbart kan være sårende når du faktisk er homo og ønsker å bli tatt på alvor som menneske
Vis hele sitatet...
Latterliggjøring med andre ord? Ja, det skjønner jeg kan være kjipt for den det gjelder. Samtidig, så kan hvem som helst påberope seg å være såret av hva som helst. Så hvor går grensen? Ved en person såret? Ved 25 prosent såret? Ved det du anser som flerdimensjonale figurer?
Det krever ikke så store sjelsevner å sette seg inn i at det er vondt å få utseendet ditt og den man er fremstilt som lattervekkende.
Vis hele sitatet...
Mye kan være vondt. Sensur er stort sett aldri en god løsning.

Jeg har også veldig vanskelig for å se at man genuint kan la seg såre av f.eks. Yngve i Borettslaget.
Mange homoer har jo fakter og særegenheter - Pride velger å omfavne disse stereotypiene, men jeg vet også om homofile som synes fremstillingen av homofile i Pride paraden er "skrullete", for å sitere en av dem.

Så da har man to valg: Man kan avslutte Pride slik som den er i dag for å tekkes de homofile som ikke kjenner seg igjen i denne "homoversjonen", eller man kan akseptere at folk er forskjellige og tar seg nær av forskjellige ting. Man trenger ikke tillegge noen dårlige intensjoner.
At en morsom karakter også kan være mørkhudet eller homofil, og at dette er en viktig del av kompleksiteten til den karakteren, er noe ganske annet. Jeg oppfattet pakistanerkarakterene i Borettslaget som mye mer flerdimensjonale (og morsommere) enn både homoen og finnen som du nevner.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo bare det at hva du anser som mer morsomt kan provosere andre og dine flerdimensjonale figurer er en annen persons stereotypier.


Jeg ser ikkenoe galt i å leke med kulturelle stereotypier i humor heller, men det er definitivt et område som krever fingerspitzgefuhl. Det som er spesielt i disse to seriene er at hele greia baserer seg på at en person spiller alle hovedrollene, da også de mørkhudede. Når man sminker en hvit mann svart, så er det lett for at det ser overdrevent karikert ut. Da er man plutselig farlig nær det blackface gjør, nemlig å latterliggjøre selve det svarte fjeset. Dette er ikke en problematikk som ville oppstått dersom en mørkhudet person spilte karakteren.
Vis hele sitatet...
Helt ærlig, dersom en mørkhudet person faktisk spilte denne figuren, og ble fremstilt slik som Bær beskriver han: En komisk idiot, på lik linje med andre komiske idioter i Eckbos persongalleri, så er det lett å se at noen kan krenkes i kraft av at karakteren er

1) mørk i huden
og
2) en komisk idiot.

Så jo, denne problematikken kunne lett oppstått selv om en med mørk hud spilte karakteren.