View Single Post
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Du tråkker ikke på noen tær, og hvis du leste svaret mitt skikkelig ville du skjønt at det er stor forskjell på at karakterer i handlingen benytter white/black-face og det at en skuespiller spiller en karakter av en annen etnisitet enn sin egen ved hjelp av black/white-face.

Det første er i utgangpunktet helt innafor fordi det tar utgangspunkt i at en skuespiller spiller en karakter av sin egen etnisitet som _bruker_ white/black-face for å oppnå noe i løpet av handlingen av handlingen. Dette er ikke det samme som at en skuespiller spiller en karakter av annen etnisitet, som denne debatten handler om.

Når det er sagt så finner jeg denne debatten vanskelig å ta stilling til da jeg synes begge sider egentlig tar dette alt for langt! Det bør være mulig for noen å beskrive og skildre karakterer av annet kjønn, etnisk opphav, legning, religiøst og politisk standpunkt enn sitt eget og alle må tåle å bli gjort narr av. Det er dog forskjell på humor og sjikane, og det er et problem om en minoritet føler seg systematisk trakasert og nedverdiget i mainstream media.

Jeg har ingen gode svar her, men jeg skulle ønske både ytre høyre og venstre kunne tatt seg en bolle og klatret ned fra siste høye hester og barikader og heller forsøkt å være mest mulig tolerante mot hverandre istedenfor å "kjempe den gode sak". Det er jul for faen, jævla kranglefanter!
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at utgangspunktet er forskjellig. Men det var meningen å spørre om det var greit for f.eks afro-amerikanere å ta på seg et «white face».

Hva med den nye berømte «Karen» stereotypen, kunne vi hatt en afro-amerikansk Chantel som ble like kjent og godtatt? Eller ville det blitt rasistisk?

Jeg vet ikke, men jeg er enig i at det er mange sterke meninger. Begynner å bli så lei krenkekulturen.

I komedie er alt lov, det kan ikke være grenser egentlig. Knebler man komikere så er man på vei i feil retning.