View Single Post
Er norsk/amerikansk statsborger, så kan kanskje gi litt input her som andre ikke kan.

Er det noen av dere som heier på Trump denne runden?

Nei. Jeg har selv støttet Bidens kampanje aktivt siden august i fjor.

Er det noen av dere som har endra mening om ham, enten den ene eller den andre veien?

Var ikke statsborger ved valget i 2016, men hele familien min stemte på han den gang. Ingen av de ser ut til å ha endret mening i 2020. De vet godt hva han står for og hvilke negative sider som følger med, men det er ikke nok til å tippe skalaen i motsatt retning.

Hva synes folket generelt; gikk det bedre eller verre enn fryktet?

Jeg var selv Trump tilhenger før valget i 2016, og utover 2017. Endret mening når jeg så at han manglet dømmekraft og administrasjonen var ett stort kaos fra start til ende. For meg handler de ikke så mye om tweetene og alt det rare han sier. Det er mer at han ikke virker skikket til å lede USA, da han tar så mange merkelige beslutninger som går mot amerikanske interesser.

Han behandler president-embetet mer som et reality-show enn med den respekten det fortjener. Så jeg tror ikke han er skikket til å lede landet.

Også er det all korrupsjonen såklart, og hvordan han motarbeider rettssystemet i USA.

Hva tror dere blir utfallet av valget?

Det handler om 3 ting: Covid, arbeidsløsheten/økonomien og sosial uro. Jeg har i lang tid tenkt at Trump kommer til å tape så det synger, men de siste dagene er jeg blitt mer usikker. Hvite amerikanere begynner å frykte alle de som raner butikker og tenner på bygninger, og frykt er et veldig sterkt virkemiddel i politikken.

Ta Wisconsin og det som skjer i Kenosha som et eksempel. Har lest at flere hvite der nå vil stemme Trump fordi de tolker demokratenes respons som en falitt til "mobben". Hvis den sosiale uroen fortsetter å stige så kan det definitivt gjøre at Trump vinner disse vippestatene.

Kommer det amerikanske demokratiet til å bli radikalt endret av dette på sikt?

Vi har nå glidd inn i en mer fascistisk retning under Trump, der sannhet og redelighet undergraves. Han har på mange måter vingeklippet kongressen og flyttet grensene for hva som er akseptabelt. Dette er noe jeg reagerer veldig på.

Det som gjorde meg virkelig sint, var måten han holdt igjen støtte til Ukraina, for å tvinge de til å etterforske Biden for løgnaktige påstander om korrupsjon. Det er et grovt misbruk av president-makt og han burde ha blitt avsatt ved riksrett.

Hvordan kommer dette til å påvirke oss her i Norge?

Umulig å spå...Mye tyder på at Trump er i lomma på russerne, så det kan være at han vil følge en mer passiv linje ovenfor Putin hvis han blir gjenvalgt. Det kan ha konsekvenser for nord-områdene.