View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg heiet på Trump forrige valg, mye fordi jeg misliker Clinton og tror hun allerede hadde hivd seg inn i flere kriger om hun var bak roret.

Merkverhodet ikke noen ekspert på amerika eller amerikansk politikk. Dette har ca. utelukkende med hjerte å gjøre. En følelse av strømninger i samfunnet og hva Trump hatet egentlig representerer.
Vis hele sitatet...
Med andre ord; du baserer din mening på ren følelse som du selv hevder å ikke ha noe som helst grunnlag for. Forøvrig er det ikke Clinton som f.eks. har sabotert Iran-avtalen. Jeg ville vært svært interessert i å se om denne "Hillary er en krigshisser"-memen opprinnelig hadde det minste fnugg av et gyldig poeng bak seg.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Den evinnelige mediashitstormen samt at det er veldig legitimt å hate på Trump har gjort at jeg paradoksalt nok heier litt på Trump den dag idag. Dog ganske nonchalant. Slik har jeg det ofte når det er PK å hate sterkt på noe eller noen.

Venstresiden som proklamerer toleranse og "empati" har vist seg særs intolerante ovenfor sittende president og hans tilhengere. Ofte helt uten innsikt i at man representerer samme mynt (intoleranse) bare andre sida.
Vis hele sitatet...
Medieshitstormen som går ut på å... rapportere om det han beviselig sier, for eksempel med lydopptak, eller i full offentlighet, eller på direktesendt TV? Dette er nøyaktig det jeg mener med krokodilletårer i forrige innlegg - det er, som du sier, svært legitimt å "hate på" Trump, i den forstand at det finnes dusinvis av individuelt ganske gode grunner til å ha et problem med ham og meningene hans. Det er selvfølgelig svært populært å prøve å likestille disse med ubegrunnet intoleranse, men det betyr ikke at det gir mening.

Det er, til tross for populær alt-right-polemikk, ikke noe ulogisk i å være temmelig tolerant, men fortsatt mislike Trump. Prinsippet bak kalles toleranseparadokset, og går kort forklart ut på at det blir en selvmotsigelse å være overdrevet "tolerant" overfor ren intoleranse, som er det Trump i stor grad står for. Du vet, ved for eksempel å assosiere seg med "white supremacists", mobbe funksjonshemmede, diskriminere mot transpersoner, implisitt eller eksplisitt støtte homofobi, osv.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Ellers er USA bygd på kapitalisme (noe jeg er blitt mer og mer fan av (18åroge meg hadde rista på hodet)) og oppbygging av byråkrati fører som regel til ineffektivitet og pengesløs. Det er ikke nødvendigvis empatisk å stjele penger fra de rike og putte dem inn i et ineffektivt byråkrati. Medmenneskelighet og empati eksisterer uavhengig av om det fins et tunggrodd byråkrati hvor skattepengene forsvinner.

Jeg tror Trump er mer kapitalistisk innstilt enn Biden.
Vis hele sitatet...
Under USAs selverklærte storhetstid var det ganske forskjellige forhold enn det republikanerne forfekter i dag. Jeg nevner dette fordi hele MAGA-idéen ser ut til å bestå av nostalgi for etterkrigstiden, men innebærer en politikk som er temmelig forskjellig fra hva som var gjeldende den gangen.

Et av punktene amerikanerne er direkte masturbatorisk glade i å dra frem hele tiden er "Land of Opportunity", med andre ord muligheten til å komme fra beskjedne kår og gjøre det bra - med andre ord det vi i dag kaller sosial/økonomisk mobilitet, nokså nært koblet med det vi ville kalt et økonomisk sikkerhetsnett og arbeiderrettigheter.

Disse er begreper moderne republikansk tankegang (som jeg også er fristet til å kalle et paradoks) mildt sagt ikke har ekstremt mye til overs for, men som tvert imot blir betegnet "venstreradikale" og som er lite forenlige med dagens USA. Food for thought.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Under Trump var arbeidsledigheten den laveste på flere tiår. Minoriteter hadde laveste arbeidsløshet enn ca. alltid.
Vis hele sitatet...
Bare for å ha nevnt det var arbeidsledigheten på en tydelig nedovertrend lenge før Trump. Det er ikke noe sjokk at han gjerne vil ta æren for det, men synkende arbeidsledighet var også et faktum gjennom det aller meste av Obamas periode - og det er ikke engang et forsøk på å gi ham æren for det. Det kom rett etter en global finanskrise, for pokker.
Det man derimot ser er at kursen på den grafen er uforandret gjennom hele Trump-perioden, som gjør det mindre sannsynlig at han selv har gjort noe drastisk for å påvirke det. (I perioden denne grafen dekker altså - legg godt merke til at den slutter før coronavirus ble relevant. )

Sitat av Bearass Vis innlegg
Misforstå rett - det er ca umulig å forsvare hvor lettsluppen forhold Trump har til sannhet, eller klumsete formuleringer. Jeg liker heller ikke at han er fiendtlig innstilt til Iran. (jeg vil også gjerne ha google på en ny Huawei telefon)
Vis hele sitatet...
Og likevel argumenterer du ut ifra et synspunkt som ser ut til å være basert på en del "Trump-sannheter". Det høres kanskje mer aggressivt ut fra min side enn jeg egentlig mener å være - jeg mener ikke å insinuere at du i hemmelighet er en stor fan av den patologiske lyvingen hans, men heller at du kan ha "fått det i deg" uten å være klar over det der og da.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Trump representerer mye av det som rører seg i det amerikanske samfunn. Det vil IKKE forsvinne om Biden vinner.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Så er spørsmålet, hva er det disse bevegelsene kommer fra, består av, betyr og sannsynligvis resulterer i - og er dette bra ting?

Sitat av Bearass Vis innlegg
Den politiske korrekte bølgen som representerer motvekten til Trump skremmer meg nesten mer. Når noen claimer moralsk overlegenhet blir jeg særs skeptisk. Det kan fort gå mot et mer intolerant samfunn om alle som blir butthurt ved første anledning skal styre skuta.
Vis hele sitatet...
Den politisk korrekte bølgen har sine egne problemer, men overdrevet PK-hysteri er i prinsippet en helt annen diskusjon, (som jeg forresten hadde vært interessert i, men dette er ikke stedet) som tilfeldigvis blir brukt veldig, veldig ofte som vikarierende argument i diskusjoner der det er fullstendig irrelevant.
Sist endret av robhol; 26. august 2020 kl. 19:45.