View Single Post
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg tror nok at det finnes svært, SVÆRT få dypt religiøse blandt naturviterne i den akademiske verden. De fleste som oppgir at de er religiøse har nok bare en generell tro på noe høyere enn dem selv.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg i det. Har vel kanskje noe med interesser å gjøre.



Sitat av Orph Vis innlegg
Vi har faktisk en statsreligion her til lands. I grunnloven står det at kongen må være kristen. At vi ikke følger kristen etikk, normer og regler ser jeg på som en god ting. Det er strengt tatt unødvendig å steine kvinner som er utro mot sine ektefeller.
Vis hele sitatet...
Nå må du ikke overdrive så mye . Dette med steine kvinner, er ting som står i det gamle testamentet, og alle forstår jo at det er feil. Når vi snakker om bibelen, tenker folk fremst på det nye testamentet. Dessuten går det ikke an å tolke bibelen bokstavelig. Det jeg mente med kristne verdier, var mer ment som for eksempel dette med ekteskapsloven og homofile, aktiv dødshjelp, abort, krl i skolesystemet, osv. disse verdiene blir jo mer eller mindre utvannet i dagens samfunn.



Sitat av Orph Vis innlegg
Ufattelig mange år er vel å ta litt hardt i. De hinduistiske skriftene er vel eldre, så vidt jeg vet, kristendommen var jo en kult som fikk ordentlig fotfeste først rundt år 0. Skriftene fra den greske mytologien, for eksempel, er jo eldre, og ble spredd på samme måte. Ser du noen grunn til at de skriftene skal være mer pålitelig av den grunn? Jeg skjønner helt ærlig ikke logikken din her...

Jeg mener hvertfall at bibelen best kan sammenliknes med Asbjørnsen & Moe's eventyrsamlinger og Aesops fabler.
Vis hele sitatet...
Hvordan vil du sammenligne det med skriftene fra den greske mytologien? Gresk mytologi har ikke noe logisk sammenheng, på linje med den sammenhengen kristendommen sin tidslinje og innhold. Men ja, ser hva du mener. Jeg trekker tilbake det utsagnet!

Men, slik du påstår ting skjedde er en enkel løsning. Det virker rett og slett for lettvint. Hva er da meningen i livet? Gjøre det bra på skolen? Spise god mat? Tjene mye penger? Reise verden rundt? Det blir for enkelt, og lettvint å si. Jeg har problemer med å tro at vi lever grunnet en tilfeldighet, og at alt ble så perfekt.