View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Merker jeg blir litt fornærmet av alle karakteristikkene om meg her, så jeg vil poengtere, igjen, at det eneste jeg har gjort så langt er å hjelpe en gammel nabo i flere år, og altså nå i det senere tenkt denne tanken, når jeg skjønte at han faktisk har null og niks av familie, og jeg er litt lei av han karen. Man kan si godheten min er brukt opp. Så litt usikker på hvordan det kan gjøre meg så kynisk og kald som folk skal ha det til.
Vis hele sitatet...
Du har fått forklart ganske brukbart hvordan og hvorfor dette virker kynisk og kaldt, frekt, tonedøvt, og sikkert flere karakteristikker.

De fleste tenker ikke på en kaffekopp og halvhjertet tørrprat som en innsats som tilsvarer millioner i eiendom, men som noe man gjør fordi det er en hyggelig ting å gjøre.

Man kan selvfølgelig ikke pålegges å være bestevenn med alle naboer, men la være, da. Det er ikke rom for "hey, kan jeg få stashet ditt når du kreperer" i de aller fleste sosiale relasjoner, og derfor får du motbør når du foreslår det.

Resonnementet ditt virker kynisk og materialistisk på en måte som samfunnet ikke alltid liker. Det er helt fair å påpeke, særlig når du spurte direkte om det. Så virker det som du vil "forsvare" det litt, og det kommer ikke til å fungere fordi det ikke er spesielt moralsk forsvarlig.