View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Basse89 Vis innlegg
Var veldig mye fokus på uvitenhet og dumdristighet her. Veldig dumt. Eneste jeg ba om var noen som kunne hjelpe meg å utvikle min kompetanse om datasikkerhet. Men gikk fort OT.

Kommer ikke til å teste noe på noen PC som er koblet opp mot noe som helst nett eller lignende. Vi har egne «dummies» pc-er uten Wifi eller BT som vi har prøvd oss ut på før. Ba bare om litt hjelp. Ingen reprimander.
Vis hele sitatet...
Det er et utrolig kompleks og omfattende tema.
Det er ikke noe du kan lære på kort tid og litt avhengig av hvor mye du vil lære så vil du aldri være helt utlært.
Datasikkerhet er et emne som får ny informasjon konstant, det er selvfølgelig standarder som varer over tid, men man er alltid avhengig av et engasjement der man søker ny informasjon selv via diverse nyhetssider og diskusjonsforum om temaene.

Om du vil ha et startpunkt så vil jeg anbefale linux. Det finnes enkle distroer nå som Ubuntu, men på et punkt vil du måtte bruke litt kommandolinje og konfigurere ting via tekstfiler, om du prøver deg frem f.eks sette opp en webservere, vil du sakte men sikkert danne deg god kunnskap om hvordan ting fungerer og hvordan bevare sikkerheten. Du kan og bør selvfølgelig lese noen bøker innenfor spesifikke temaer. Og om du virkelig vil lære så er programmering noe du også burde se på.


Det er rett å slett ingen snarvei innen temaet, og det er stort, tungt og er i stadig utvikling, det er vel grunnen til de litt pessimistiske svarene du har fått.