View Single Post
I diskusjoner som dette er jeg alltid dels forvirret. Når Jaquesson med flere går ut med ting som "et lass med fett" må jeg nesten lure på hva de ønsker å oppnå. "Lay down da hard truth™"? Jeg er ganske sikker på at ingen når størrelsen til en middels stor hybel uten å legge merke til at de er overvektige. Derfor mener jeg det også burde være mer interessant å se på årsakssammenhengen.

Vi kan stå og leke spot the fatty hele dagen og proklamere at "du blir hva du spiser!", men (som også flere har påpekt) det er vanligvis en bakenforliggende grunn til at en person spiser seg til 300kg merket. Hva? Det ér et problem for samfunnet og er noe som må gjøres noe med, men hva? Hva er årsaken, og hvordan kan man løse det? Dette mener jeg er langt mer interessante spørsmål enn hvordan man kan være mest mulig edgy mot overvektige.

Selve mekanikken bak å miste fett er såre enkel, ja, men når til og med mange som oppriktig ønsker å komme i bedre form sitter og muncher potetgull istedet for, så er neppe problemet at de tror Superchips betyr at det er superbra for en sunn livsstil.

Er det et problem som kunne blitt forbedret med holdningskampanjer e.l.? Jeg tviler. Gud skal dog vite at forholdene kunne vært bedre tilrettelagt for å spise sunnere -- når man går inn i butikken og må manøvrere seg mellom tre potetgullhyller, bakevarer og boller, frossenvarer og pizzaer bare for å komme til frukten, og så stå i kø de siste fem minuttene ved siden av sjokolade- og smågodthylla, så kan alle og enhver falle for fristelsen "å bare plukke med seg noe snacks" i tide og utide, for ikke å nevne de som faktisk har et problem.
Sist endret av sqrt; 29. september 2012 kl. 23:28.