View Single Post
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hva gjorde du paleofriendly for å få økt selvtillit og selvverd? Kanskje kan din praktiske erfaring fra dette hjelpe andre som sliter med det samme? For det må være en knallhard jobb over lang tid for å snu noe så grunnleggende som selvtillit? Samtidig så må det vel kanskje være noe av det aller mest matnyttige folk som sliter kan gjøre for snu det negative? Om det støtt taes dårlige valg fordi det ligger en følelse av lav verdi i bunn, så blir det jo vanskelig om ikke umulig å endre adferd og mønstre før selvbildet er bedre og selvverdien reflekterer det faktiske mennesket og ikke bare an haug av gamle vonde følelser som har satt seg fast og som resultat gir et skjevt selvbilde og en lav egenverdi?
Vis hele sitatet...
Nå kan jo jeg selvsagt ikke snakke for alle. Folk er jo veldig forskjellige, og det finnes mye forskjellige problematikk.

Med for mitt vedkommende så har det vært å virkelig gå i dybden på problematikken, selv når mange folk rundt meg har bedt meg om å gå videre, og å bare la det være. Jeg har måttet tro på meg selv, egne følelser, behov osv. og ikke "nøye" meg med en eller annen lettvint løsning. Og se etter løsninger, veien til et bedre liv og en bedre måte å leve på. En måte å leve på som jeg ikke "nøyer" meg med, men som jeg faktisk virkelig er fornøyd med, og som oppriktig er interessant, engasjerende og gir mening for meg.

Angående praktiske erfaringer når det kommer til selvverd, selvtillit og selvrespekt, tror jeg man på en eller annen måte må eksponere "sårbarheten" sin, ha mot til å vise svakhet / de tingene man ikke er stolt over, eller skammer seg over (selvsagt i en setting hvor dette er fornuftig å gjøre), og på en eller annen måte bygge opp selvverd/tillit/respekt derifra. Rett og slett ha mot til å vise sårbarhet.

Feks. Hva er jeg redd for å gjøre, men som ville gjort at jeg hadde følt stolthet hvis jeg hadde gjort det. (?) Sånn kan man gradvis forbedre selvbilde, selvverd osv. Man gjør seg selv til en person man respekterer og er stolt av.

Greie med dette er at det ofte er de tingene vi skammer oss mest over/er mest redd for som har størst potensiale for å frigjøre oss, men det er også det vanskeligste. Rent praktisk er det nok lurt å gjøre det gradvis, begynne med ting som er overkommelige osv.

Sier ikke at dette er enkelt, og det er krevende arbeid, men det er mulig.

NB: Dette er noen av mine erfaringer og synspunkter. Sier ikke at de passer for alle.