View Single Post
En annen vakker en, som er skjelden er solblom. Denne har status VU (sårbar) på Rødlista av Artsdatabanken. Denne var som et plagsomt ugress i enger og åkerkanter i mang en åker i denne kommunen. Nå er det kun 5–6 plasser igjen, der en er i ekspasjon, mens andre har kun få individer igjen. Ene er den kanskje borte, og et par er det snakk om ett individ o.s.v. Denne har også blitt brukt medisinsk, og som brennevinskrydder. Men planta er giftig, og blir en ikke normalt fyllesyk, så hadde en iallfall gode muligheter med aolblomsnaps! Den er kanskje like kjent under tinktur kombinert med det vitenskapelige navnet, som er Arnica montana og arnikatinktur, som ikke bør inntas på noen måte. Den bør kun brukes på hud, men det er bedre ting å bruke istedet her også. Denne arten har gjerne en ganske unik gulfarge, som skjærer mot oransje.


Her er det en annen som også er sjelden og fredet. Denne har status NT (nær truet) på Rødlista til Artsdatabanken. Denne vokser på kalkrike myere og litt fuktige enger rundt om, og er egentlig mest truet av idioter som skal grave den opp, utbygging, maskinkjøring og moderne skogsdrift. Denne er spesiell, kanskje en av de med mest spesiell blomst, av de norske plantene. Denne heter da marisko.




Her er en av de vanligste artene, men har her en liten genfeil. Dette er geitrams, som normalt har rosa–purpurrøde blomster og begerblad. Denne her har genfeil i fargen til kronbladene, altså albino. Iallfall jeg synes den var vakker, så dere skal få nyte den med sin gjest også.


Her er det en orkide til, som er den vanligste orkideen i Norge. Dette er flekkmarihånd med en flue på besøk. Men er denne flua trygg?

Her er det også en orkide. Noen steder er den vanlig, men det totale antallet av den stuper litt nedover. Her i kommunen vokser den nå på kun én myr, ingen flere steder. Iallfall jeg har tilbrakt noen timer på denne myra, og tatt bilder av disse, sammen med jeg har fått mange fine myggstikk. Men det er verdt det!




Dette er en hybrid jeg har kun sett to ganger. Foreldreartene til denne er veldig vanlig, og de er kratthumleblom og enghumleblom. Den har dessverre ikke noe offisielt norsk navn, men den heter Geum ×intermedium. Her fikk jeg også tatt bilde av den i vakker bakgrunnsbelysning. Jeg har sett denne kun to steder, og jeg synes den er veldig pen!


Her har du den nest vanligste rosearten i Norge, som heter bustnype. Jeg synes blomstene er vakre, men de lukter lite/ikke noe. Men bladene og nypene har kjertelhår, som har en harpiks med god lukt. Aromaen har toner av gran, men det er mye annet lekkert i den aromaen også. Her har den også et lite besøk av et gulløye.


Her er det en annen roseart, som er i steinnypegruppa (som er en veldig vanskelig gruppe å artsbestemme). Men jeg tror dette er kjøttnype. Denne fant jeg på en annen hamning, og jeg synes den er veldig pen.


Her er det en vannplante med navn myrkongle. Planta er giftig, men slektninger eller andre i samme familie er bl.a. brukt som potteplanter i de tusen hjem. Da gjerne solgt som noe innen Calla/kalla. Den her heter da Calla palustris vitenskapelig.




Her er det litt vegetabilsk vårstemning igjennom gullstjerne. Dette er en i liljefamilien, og kommer tidlig på næringsrike (les litt kalkrike) steder. Jeg liker den iallfall veldig godt, som øyepryd.

Her er det in innvandrer, som kom med bygging av jernbanelinja. Dette er kranssalvie, og dette er vel det eneste stedet denne vokser rundt her jeg bor. Det var en tidligere arbeidskollega, som fant denne på 50-tallet. Denne sprer seg knapt, og er ikke til fare for norske arter. Iallfall innen overskuelig fremtid. Iallfall jeg synes den er morsom.
Sist endret av Veggen; 4. april 2021 kl. 00:41.