View Single Post
Trådstarter
2
Sitat av celtseus Vis innlegg
Det høres ut som at Rødt eller SV passer deg bedre.

VG og Dagbladet sine valgomater er en stor spøk. NRK sin er litt bedre men det er fortsatt så mange emner og faktorer som er utelatt at svarene ikke nødvendigvis gjenspeiler alle dine verdier og ønsker for samfunnet.

Både Rødt og SV har det du nevner med helse, fattigdom, skole og fritidstilbud som vesentlige ting i programpartiet. Av de andre sakene du utdyper at er viktig for deg så er dette også prioriterte saker i disse partiene, men spørsmålet om aktiv dødshjelp har ingen av de i partiprogrammet enda. SV har tidligere uttalt til media at meningene er delte innad partiet og det samme gjelder i Rødt, så inntil man får kommet mer til enighet innad partiene så vil det ikke være i noe partiprogram heller desverre.
Heldigvis er muligheten for alvorlig syke norske borgere tilstede ved å søke seg til aktiv dødshjelp i Sveits.

Det vil alltid uansett parti være noen ting du ikke er enig i eller noen ting du syns mangler, så det viktigste da er å stemme med hjertet og ikke skrote et bra parti pga én sak (med mindre den saken er så riv ruskende gal at store deler av samfunnet vil lide av det, som i mine øyne gjør partiet til et dårlig parti), eller stemme på et dårlig parti pga én bra og banal sak.
Vis hele sitatet...
Takk for informativt svar. Kjente jeg begynte å bli litt overveldet over all info og frustrert på hele greien, attention span er ikke den beste..

Skal definitivt lese meg opp på Rødt og SV, helt ærlig var de ikke på radaren engang da de ikke havnet på listen. Må si meg enig i at valgomaten virker litt so-so. Men er vel et brukbart startpunkt for de som ikke vet forskjellen på høyre/venstre siden hehe. Mener jeg brukte NRK sin.

Aktiv dødshjelp er ikke den viktigste for meg heller, og det er jo en av de vanskeligste å ha en klar mening om for partiene også, er ikke bare bare å signere noen greier og boom, plutselig kan en lege putte store mengder barbiturater i koppen din. Synes bare at for meg burde det være en menneskerett å få bestemme dette selv.

Alt i alt er jeg enig med deg at man må se det store bildet og ikke la småsaker ødelegge, hverken fra eller til. Føler nå puslespillet virker litt mer overkommelig!