View Single Post
doktor
DrPerception's Avatar
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Dette er jeg helt enig i. Jeg tror det er også mange som vil ha et fornuftig forhold til rus, men vi mennesker er svake.

Jeg tror det også har mye å si når i livet man starter å 'ruse seg'. Vi kan ta et eksempel med meg og en kompis, og hasj.

Kompisen begynte å røyke hasj på VGS. Droppa ut. Har nå vært i hans mammas kjeller i ca 10 år. Stoner. NAVer.
Jeg tok utdannelse, fikk meg en bra jobb, hus og bil. Hasjen kom da i tillegg, og ikke var det som styrte livet mitt.

Jeg tror veldig mange er i fotsporene til min kompis. Ikke så veldig mange (jeg kan jo alltids ta feil) som er i mine fotspor. På en annen side. Hvem velger bevisst å starte med narkotika i voksen alder?
Vis hele sitatet...
Det har definitivt noe å si når man starter. Han kompisen din har jo mistet mye av de du fikk når du forfulgte noe meningsfullt som en utdannelse. Ungdommen er også en tid mye forandring skjer både fysisk og psykisk. Identitet og rollekonflikt kalte psykologen Eriksonson dette steget I hans beskrivelse av faser i den sosiale utviklingen.

For people who lack a genuine alternative sense of self and social identity, recovery represents an existential threat

Avhengighet og identitet er vært sentralt i mye psykologisk forskning på rus-avhengighet.

Har du hjernen å hvordan rusmisbruk kan påvirke Orbitofrontal Cortex (OFC) De mister evne til å sette verdi på noe. De kan ikke gjette pris, men verdi er også svært viktig for decision-making og verdsettelse av sosiale hint. Du har også Anterior Cingulate Cortex som jobber sammen med (OFC) om det, men også genererer nye handlinger basert på tidligere belønneninger og straff. Stopper der, men kunne bare fortsatt.
Det er genetisk sårbarhet for skade og resiliens
Mange gener er identifisert og knyttet til rusmisbruk. Var selv med på en slik undersøkelse for noen år siden. Svarte på skjema over 5 år. Så leverte jeg spyttprøve.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg har ikke tatt ADHD medisinene mine i dag så kommer meg ikke forbi første avsnitt. Men tror jeg er veldig enig i det dere diskuterer her nede.

Det er fult mulit å reversere et full blown junkiemisbruk til et fornuftig bruk. Det er fult mulig å bruke rus som et kredittkort. Men de fleste averqage pople will fail; i alle fall når det impliserer så mange konsekvenser å ruse seg.

Hadde konsekvensene folk opplevde med rusbruk vært begrenset til bivirkningene rusmidlene induserte ville det ikke hatt den samme samfunnsødleggende makten det har nå
Vis hele sitatet...
Velkommen til tråden

meget godt poeng. Folk opplever langt flere konsekvenser en bivirkningene. Hvordan folk ser på deg, hvordan du ser deg selv. loven, sosiale relasjoner og hvem du omgås er sosiokulturelle faktorer som definitivt har mye å si. Dette kommer på toppen av bivirkningene. Livsstilen og miljøet.
Sist endret av DrPerception; 30. juli 2020 kl. 00:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.